Posts by Linda Tan:

    Hyperrealisme: Sculptuur – De Kunsthal

    januari 18th, 2018

    Hyperrealisme: Sculptuur - De Kunsthal

    Met de tentoonstelling ‘Hyperrealisme: Sculptuur’ zet de Kunsthal Rotterdam, na het succes van de tentoonstelling ‘Hyperrealisme. 50 jaar schilderkunst’ in het voorjaar van 2017, de stap naar de derde dimensie. De tentoonstelling presenteert een unieke selectie hyperrealistische werken van de belangrijkste beeldhouwers van de afgelopen vijftig jaar. Van de vroege Amerikaanse pioniers onder wie George Segal, Duane Hanson en John DeAndrea tot de opkomst van de internationale beweging, vertegenwoordigd door onder andere Juan Muñoz (Spanje), Maurizio Cattelan (Italië), Berlinde de Bruyckere (België) en de uit Australië afkomstige Ron Mueck, Sam Jinks en Patricia Piccinini.

    Hyperrealisme: Sculptuur - De Kunsthal

    Met 35 kunstwerken van 28 kunstenaars toont de Kunsthal voor het eerst in Nederland een toonaangevend overzicht van de ontwikkeling van vijftig jaar hyperrealistische beeldhouwkunst wereldwijd. Sinds de jaren 1960 en 1970 houden kunstenaars zich vanuit verschillende invalshoeken bezig met een vorm van figuratieve kunst waarbij de menselijke figuur zo levendig en levensecht mogelijk wordt verbeeld. Het oog in oog staan met deze beelden prikkelt de reactie van bezoekers en roept vragen op over de maakbaarheid van de mens en over identiteit. Hoe kijken we naar onszelf en naar anderen – een interessant gegeven in de huidige selfie cultuur op social media.

    Hyperrealisme: Sculptuur - De Kunsthal

    Hyperrealisme: sculptuur is van 10 maart t/m 1 juli 2018 iedere dag (behalve op maandag) in de Kunsthal te zien. Voor tijden en toegangsprijzen kun je terecht op www.kunsthal.nl.

    Reageren uitgeschakeld

    Grazen Salon – Eddy Nielsen

    maart 31st, 2016

    Grazen Salon - Eddy Nielsen

    Grazen Salon met Eddy Nielsen.

    Eddy Nielsen heeft contrabas jazz gestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en heeft de mastersopleiding Muziektheater gedaan.
    Hij is sinds 2003 werkzaam als muzikant in verscheidene muziektheaterproducties. Verder is hij freelance muzikant in de jazzwereld en speelt hij in de herfst en winter in het nieuw rotterdams café elke zondagmiddag jazzconcerten.
    Verder organiseert hij verschillende podiumacts in o.a. Jazz Café Dizzy.

    Aan de orde komen zaken als het jazz klimaat in Rotterdam, de emotie van Jazz en de essentie van muziek.

    Ook zal Eddy een aantal nummers brengen samen met gitarist Stelios Papazoglou.

    Zondag 3 april 2016 – 11:00 uur

    Grazen Salon - Eddy Nielsen

    Reageren uitgeschakeld

    Project Rotterdam – Museum Boymans van Beuningen

    maart 30th, 2016

    Project Rotterdam - Boymans van Beuningen (c Lotte Stekelenburg)

    Museum Boijmans Van Beuningen viert de stad en presenteert een uitsnede van de artistieke power van Rotterdam.

    Project Rotterdam biedt een nieuwe generatie kunstenaars en ontwerpers de mogelijkheid om zich met nieuwe installaties en interventies te presenteren in het museum. Zo ontwerpt Daisy Kroon de ideale mannenbroek voor de Rotterdamse man. Het werk van Wouter Venema is als een landkaart met verschillende invalshoeken en Johannes Langkamp richt zich in zijn installatie op het verschil tussen het menselijk oog en het oog van de camera. Bertjan Pot creëert voor de tentoonstelling een kleurrijke installatie rondom zijn nieuwste designontdekking. Door het veelzijdige werk van deze makers samen te laten zien toont het museum de artistieke ontwikkelingen in het huidige Rotterdam. Tegelijkertijd geeft het hen de mogelijkheid om zich aan een nationaal en internationaal publiek te tonen.

    Te zien t/m zomer 2016 in Museum Boymans van Beuningen

    Reageren uitgeschakeld

    Code 010 – Ro Theater

    april 17th, 2015

    Code 010 – Ro Theater

    Realiteit met een rauw randje. Ambities genoeg bij theatermaker Sadettin Kirmiziyüs: Rotterdamse verhalen vertellen naar model van de veelgeprezen TV serie “The Wire”. Deze serie geeft een ontluisterende blik op de sociaal-politieke realiteit van de Amerikaanse havenstad Baltimore, en daarmee tegelijkertijd op de universele trekken van een (desintegrerende) neo-liberale samenleving. Daar had je dan ook knap eigenwijze makers als David Simon en Ed Burns voor nodig die via een old school mass medium uiterst actuele maatschappijkritiek kunnen bedrijven. Wat zal deze ambitie opleveren in het oermedium theater in de met Baltimore goed vergelijkbare havenstad Rotterdam? Qua neo-liberale onttakeling lopen we hier nog wel wat decennia achter maar erg benieuwd wat hier voor Rotterdam uit gaat komen.

    Gaat dat zien bij het Ro Theater aan de William Boothlaan 8 van 17 april t/m 31 mei in Rotterdam

    Code 010 – Ro Theater

    Reageren uitgeschakeld

    Rotterdamse cultuur die er toe doet tegen Wilders: Doe de juiste aangifte!

    maart 20th, 2014

    Rotterdamse cultuur die er toe doet tegen Wilders: Doe de juiste aangifte!

    Het wordt eens tijd dat vrouwe Justitia zich realiseert dat haar blinddoek een symbool voor kortzichtigheid is geworden. De zogenaamde onpartijdigheid die deze blinddoek zou moeten vertegenwoordigen is omgeslagen in een schokkende naïviteit. Het niet kunnen onderscheiden van de verschillende taalspelen waaruit onze complexe werkelijkheid bestaat zorgt ervoor dat onze Rotterdamse veelstemmigheid in moeilijk te lijmen barsten uit elkaar dreigt te vallen. Daar moet snel een eind aan komen!

    De kern is dat Wilders van politiek kunst maakt. Als antwoord hierop zou het een zaak voor de kunst zijn om van haar spel politiek te maken. Dat geldt dus voor dit bericht, en bijvoorbeeld niet voor het kunstwerk van de rapper Hozny:  dat is volgens de rapper zelf een muzikaal kunstwerk dat tot denken aanzet en geen politieke aansporing tot handelen. Waarom zouden we deze jonge kunstenaar niet serieus nemen? Toch zegt het Openbaar Ministerie in de Volkskrant dat “de aanklacht in de pijplijn zit”.  Er is te verwachten dat het OM hier dus serieus naar gaat kijken.

    Daarentegen zegt advocaat Marcel van Gessel vanmorgen op de radio dat Wilders weliswaar over de schreef gaat, maar dat hij strafrechtelijk gezien ‘het spel goed speelt’: Hij stelt slechts een vraag op een in principe besloten politieke bijeenkomst waar hij zelf geen camera’s bij heeft gevraagd. Niks geen oproep tot geweld, noch haat zaaien, noch racisme maar vrijheid van meningsuiting.


    Rotterdamse cultuur die er toe doet tegen Wilders: Doe de juiste aangifte! - See more at: http://www.grazen.nl/?p=8664&preview=true#sthash.2aWBzanL.dpuf

    Het is jammer dat er tegenwoordig zo weinig mensen nog verstand hebben van kunst. De politicus spelende kunstenaar Wilders maakt hier een kunstwerk die begrepen kan worden als een re-enactment en de boodschap is kristalhelder: als ik de rede van Goebbels in het Berlijnse Sportpalast nadoe dan komt heel cultureel Nederland in opstand;  Lekker veel ophef en ze kunnen mij toch niets maken want ik denk hier van te voren goed over na en kies mijn artistieke middelen goed uit. En hierin is deze door de wol geverfde kunstenaar serieus te nemen.

    Conclusie: zijn artistieke materiaal bestaat weliswaar mede uit een onschuldige vraag, maar de artistieke boodschap van het geheel gaat veel verder: de Marokkanen worden als bevolkingsgroep in de nabijheid gebracht van een opgehitste volkswil die alles wil opofferen om een ras- en cultuurzuivere staat na te streven. Een bewuste re-enactment, bewust racisme dus, en bewust aanzetten tot haat door de ‘nabijheid van Marokkanen als bevolkingsgroep en de geschiedenis van fatale volksmenners’.  En zie hier bijvoorbeeld hoe de Rotterdamse kunstenaar Jonas Staal ternauwernood aan problemen ontkwam door het bij elkaar brengen van een aantal andere zaken in zijn kunstwerk.

    Wees er zeker van bij uw aanklacht tegen Wilders dat de geblinddoekte vrouwe Justitia het onderscheid inziet tussen ‘kunst die iets doet’ en ‘kunst die er toe doet’. Succes!

    Reageren uitgeschakeld

    ‘Implicate Order’ – Mike Ottink in galerie Frank Taal

    september 27th, 2013

    'Implicate Order' - Mike Ottink in galerie Frank Taal

    ‘It is entirely possible that behind the perception of our senses, worlds are hidden of which we are unaware’
    (Albert Einstein)

    De titel ‘implicate order’ van de expositie van het schilderwerk van Mike Ottink in Galerie Frank Taal is een intrigererende term uit de theorieen van David Bohm, een theoretisch fysicus die vanuit de theorieen van de quatum mechanica zijn eiegn speculaties over de samenhang van de wereld om ons heen en ons denken hierover in ruimte en tijd opstelde. Door deze speculaties begaf Bohm zich op het terrein van de neuro-psychologie en de filosofie, ofwel de Quantum Mind Theory . Kort gezegd: achter onze wereld van dingen die wij zogenaamd geïsoleerd in ruimte en tijd waarnemen ligt een diepere orde waarin de dingen met elkaar samenhangen. Op deze samenhang is ook de werking van onze geest gebaseerd en wij worden ten onrechte getraind om de dingen uit hun samenhang los te maken en zogenaamd geïsoleerd te willen zien. Dat verarmt onze wereld zodanig waardoor we er geen goed contact meer mee hebben. Zoals een muziekstuk vanuit zijn geheel een betekenis toekent aan de delen en de delen altijd verbonden zijn met wat er aan vooraf ging en wat getransformeerd aanwezig blijft in het nu, zo ligt een dergelijke impliciete orde eigenlijk aan de basis van alles wat we waarnemen.

    In zijn schilderijen probeert Mike Ottink een toegang te vinden tot een dergelijke impliciete orde die aan ons bestaan ten grondslag ligt. Voedsel voor kritische kunstliefhebbers en uiteraard psychologen en filosofen.

    'Implicate Order' - Mike Ottink in galerie Frank Taal

    ‘Implicate Order’ – Solo Mike Ottink in galerie Frank Taal van 4 oktober 2013 t/m 7 november 2013

    Opening: vrijdag 4 oktober
    van 17.00 tot 20.30 uur

    The urgency of expression
    “Don’t take shit from anybody, always stand your ground.”

    Mike Ottink has never actually said this to me, at least, not in so many words, but something about the way he works – his general approach to life, music, art, etc. seem to say this all the time. His work is oozing with both raw-talent and ridiculously well cultivated skills, however, these attributes are guided by an overriding commitment to the pure foundations of what is truly important to art, life & music: the inspired execution, the punk-rock ethic, the urgency of expression.”

    Brian McKenna
    artist, VHSUHF collaborator

    'Implicate Order' - Mike Ottink in galerie Frank Taal

    Reageren uitgeschakeld

    Festival De Keuze op zoek naar dialoog 2013

    september 5th, 2013

    Festival De Keuze - Rotterdamse Schouwburg

    Het internationale theaterfestival van de Rotterdamse Schouwburg probeert zich in deze 2013 editie, de 23ste alweer, opnieuw uit te vinden. Dat was vorig jaar al het geval toen de naam ‘De (Internationale) Keuze van de Rotterdamse Schouwburg’ drastisch werd versoberd tot ‘De Keuze’.
    De nieuwe artistiek directeur, Mark Yeoman, tevens artistiek directeur van het Noorderzon Festival, stelt zijn missie in De Keuze gids als volgt: “Wat ons nou net óns maakt, is dat wij onze verbeeldingskracht hebben doorontwikkeld. Zoals Iggy Pop het ooit in zijn befaamde woorden vatte, hangt ons succes als soort voor een groot deel af van ons vermogen om “ons eerst iets voor te stellen en om daar vervolgens realiteit van te kunnen maken.””
    En waar kan dat voorstellen beter dan in het theater? Hiervoor haalt Yeoman Oscar Wilde aan die het theater omschreef als “de meest prachtige van alle kunstvormen: de meest directe wijze waarop de ene mens met de andere kan delen in wat het is om mens te zijn.”

    Festival De Keuze - Rotterdamse Schouwburg

    Of dat anno 2013 nog steeds geldt valt te bezien. Zoals Theodor Adorno aanhaalde is de klassieke scheiding tussen passief publiek en de handeling op het toneel doorgaans nogal groot, een probleem dat vooral het aanboren van een jonger publiek voor theater nogal in de weg zit.
    En precies hierom probeert De Keuze het festival meer cross mediaal te maken door naast theater ook “mediakunst, denken, dans, goed eten en muziek” te programmeren. Goed voor de sfeer natuurlijk maar het laat zich aanzien of dit de werkelijke dialoog zoals deze zich tussen maker en publiek afspeelt werkelijk verbetert.
    De kern blijft natuurlijk de “17 bijzondere voorstellingen uit de hele wereld”. Kijk hier voor het programma.

    De Keuze – Rotterdamse Schouwburg van 19 t/m 29 september

    Festival De Keuze - Rotterdamse Schouwburg

    Reageren uitgeschakeld

    Rotterdam Philharmonic Gergiev festival 2013

    september 4th, 2013

    Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival 2013

    Precies 25 jaar na zijn debuut bij het Rotterdams Philharmonisch markeert festivaljaargang 2013 Valery Gergievs zilveren band met de stad, het orkest en het publiek van Rotterdam. De extreme intensiteit waarom Gergiev al vanaf het begin werd geroemd inspireerde tot een programma van hoge concentratie. Samengebald in drie festivaldagen reikt de 18de editie van brunchconcert tot nachtmuziek. Bijzondere gasten zijn de meesterpianisten Sergei Babayan, Alexei Volodin en Daniil Trifonov, wereldbas Mikhail Petrenko en solisten, koor en orkest van het Mariinsky Theater.

    In de nieuwe opzet focust het Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival op maestro Valery Gergiev, Russische muziek en de artistieke wereldtop. Russische muziek staat voor passie, diepe melancholie en uitbundige levenslust, kenmerkend voor de werken van Prokofjev, Stravinsky en Moesorgski. Deze Russische componisten staan van 5 tot en met 7 september centraal in het festival programma.

    Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival 2013

    En we vieren Gergievs 60ste verjaardag met een festival in nieuwe stijl. We creëren een plek waar je grote namen tegen het lijf loopt, waar spontaan muziek wordt gemaakt en magische momenten kunnen ontstaan.

    Wat in 1996 begint als een concertreeks-met-rode-draad is uitgegroeid uit tot een grootschalig muziekfestival.

    www.gergievfestival.nl

    Reageren uitgeschakeld

    Piet Rogie in Galerie Hommes

    september 4th, 2013

    Piet Rogie in Galerie Hommes

    In Galerie Hommes is op vrijdag 6 september a.s. om 19.00 uur de opening van een solotentoonstelling van Piet Rogie, schilderijen, tekeningen. De tentoonstelling wordt geopend met een act door Dixie Wanner en een openingswoord van Guus Vreeburg, kunsthistoricus.

    Piet Rogie (België, 1954) volgde zowel een opleiding aan de Academie voor Schone Kunsten in Gent (1972-1978) als aan de Koninklijke Balletschool in Antwerpen (1976-1978). In 1979 vestigde hij zich in Rotterdam als danser, choreograaf, decor- en lichtontwerper, waar hij sinds 1989 artistiek leider van Rogie & Company werd. Voor zijn werk als choreograaf ontving Rogie de Choreografieprijs van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en de prestigieuze Prins Bernhard Fonds Theater Prijs. Vanaf 2005 maakt Rogie producties met het Productiehuis Rotterdam.
    Tijdens al deze jaren schildert en tekent Piet Rogie. Slechts zelden toonde hij zijn werk aan het publiek. In deze tentoonstelling laten we een selectie zien uit de werken van de laatste periode.

    Piet Rogie in Galerie Hommes

    Een feest van kleuren ervaar je, als je het atelier van Piet Rogie binnenkomt. De kleuren zijn overal, ze verleiden je tot bewegen, roepen herinneringen op aan warme lome zomerdagen, of krakende koude winters op het ijs. Kleuren die je voeden, omarmen, troosten. De keuze voor de zachte en gedempte kleuren maakt het feest compleet, de schilderijen zijn kwetsbaar en aanraakbaar.

    Programma tijdens de tentoonstelling
    19 september 20.00 uur jaarlijkse Hugo Bongers lezing
    22 september 12.00 Brunch met Piet Rogie in het programma van South Explorer, aanmelden op info@hommes.nl. Bijdrage € 5,00.
    13 oktober 16.00 – 18.00 uur Finissage

    De openingsuren van Hommes zijn vanaf dit nieuwe seizoen do/vrij/zat van 14.00 – 18.00 uur.

    www.hommes.nl

    Reageren uitgeschakeld

    ‘Vreugdetranen drogen snel’ van het Ro Theater

    mei 22nd, 2013

    'Vreugdetranen drogen snel' van het Ro Theater

    Film als inspiratie voor theater.

    Het Ro Theater werkt op dit moment druk aan ‘Vreugdetranen drogen snel’, een stuk wat ze zelf omschrijven als “een ultieme samensmelting van theater, dans en muziek, van bizarre verhalen en grote emoties”. Eén ding kan je regisseur Alize Zandwijk nageven: ze is voortdurend op zoek naar de verbinding van toneel en de rest van het leven zonder de kern van het theater te verwaarlozen: de tekst. Voor ‘Vreugdetranen drogen snel’ heeft ze de jonge tekstschrijver Rik van den Bos uitgenodigd om zijn eerste avondvullende toneelvoorstelling te schrijven. In 2010 ontving van den Bos het Charlotte Köhler Stipendium voor beginnend literair talent. Argumenten van de jury: “Met veel taalgevoel, techniek en ritme en met zijn soepele, geestige dialogen schrijft Rik van den Bos zeer speelbare theaterteksten.”

    Inspiratie voor het project komt voor van Zandwijk van de films van de Servische filmmaker Emir Kusturica en zijn vermogen om het volle leven te tonen.

    ‘Vreugdetranen drogen snel’ gaat op 23 september 2013 tijdens De Internationale Keuze in de Rotterdamse Schouwburg in première.

    Als vooraankondiging maakt het Ro samen met filmregiseur Ari Deelder (o.a. ‘Toegetakeld door Liefde’)  een videoclip geheel in de sfeer van Kusturica.
    Het wordt een clip van het nummer ‘Gira la Musica’ van Beppe Costa die ook de gehele muziek van de voorstelling doet.

    De opnames zijn op donderdag 23 mei in Oud Beijerland en vrijdag 24 mei op een boerderij in Overschie.
    Regie: Ari Deelder Spel: Beppe Costa, Jack Wouterse, Gijs Naber, Sylvia Poorta, Hannah van Lunteren, Herman Gilis, Yahya Gaier, Fania Sorel + de muzikanten en dansers uit de voorstelling
    Camera: Roel van TourSound en sound design: Henk-Jelle de Groot
    Editing: Pieter van den Berg

    Wij zijn erg benieuwd wat dit allemaal gaat opleveren. Wordt vervolgd!

    www.rotheater.nl

    'Vreugdetranen drogen snel' van het Ro Theater

    Reageren uitgeschakeld