recensie Art Basel – Art Unlimited

Art Basel - Art Unlimited (c Van Dijk/Glasbergen)

ART BASEL – ART UNLIMITED

Op Art Basel heb je het gevoel rond te lopen in een traditie van blijvende schoonheid. Op deze kunstbeurs is vaak zeldzaam en onbekend werk van grote meesters te zien dat van de ene naar de andere particuliere eigenaar overgaat. De vele onbekende en interessante stukken van Picasso, Calder, Schiele brengt weer eens in herinnering dat kunstenaars werken in een reactie op hun omgeving en zo hun techniek, talent en lef inzetten om verder te komen dan hun voorgangers.

Op Art Unlimited wordt actueel werk getoond dat speciaal voor dit jaar gemaakt is. Hier ervaart men welke kant het op gaat in de eigentijdse kunst. Het is wat meer ontspannen kijken dan de beurs Art Bazel omdat hier de ruimte, rust en financiën vrij gemaakt zijn om museale werken te presenteren. Dat voel je aan de sfeer, en dit jaar wordt er sinds lang weer echt contact gemaakt tussen kunst en kijkers.

David Shrigley nodigt bezoekers uit deel te nemen in een traditionele les modeltekenen. Enerzijds is dit een parodie omdat het model een waspop is die op gezette tijden in een emmer pist. Anderzijds nemen opvallend veel bezoekers meteen plaats achter een ezel en maken een informele modeltekening, een bijdrage die bij de stapel schetsen gelegd wordt. Uit de uiteindelijke stapel schetsen ziet men dat deze ironische start vaak uitmondt in een aandachtige poging de waarde van het ambacht te onderzoeken.

Art Basel - Art Unlimited - David Shrigley (c Van Dijk/Glasbergen)

Vakmanschap
Het belang van ambacht en esthetiek raakte nogal enigszins ondergesneeuwd in conceptuele en installatie werken die de laatste jaren Art Unlimited domineerden. Dit jaar lijkt het erop dat esthetiek belangrijker gevonden wordt. Mooi werk maakt de inhoud toegankelijker en meer memorabel, ook als het zware onderwerpen zijn. De werken Arab Spring (Kader Attia), Disarm (Pedro Reyes) en Plastic Tree (Pascale Martine Tayou) agenderen zo het plunderen van het Egyptisch museum in Cairo, het verstikken van natuur door zwerfplastic in Afrika of stelt voor wapens tot muziekinstrumenten om te smeden. Maatschappelijke issues blijven zo hangen omdat ze met sterke beelden, die je niet snel vergeet, een ervaring van engagement brengen. Daarmee worden ze boven de actualiteit uitgetild. Art Unlimited is er niet voor de particuliere woonkamers en deze werken zouden prima aanwinsten zijn in de collecties die de kantoren verfraaien van overheden, asset managers en pensioenuitvoerders.

Het persoonlijke
Op Art Unlimited biedt ook monumentaal werk op het vlak van het kleine en het poëtische. Twee voorbeelden zijn het werk van OPAVIRARA uit Brazilië en het werk Books for Jamie van Sam Falls uit de UK. OPAVIRARA biedt een kop thee en een hangmat aan haar bezoekers. Books for Jamie is een serie van 24 monochrome schilderijen van wit naar zwart die per doek, een jaar in leven van Jamie representeren. Beide werken krijgen grote zeggingskracht door de eenvoudige en directe ervaring die zij de bezoekers bieden.

Art Basel en Art Unlimited geven het gevoel dat het goed gaat met de kunst. Dat maakt dit spannende tijdperk tot een rijke periode om kunstenaar te zijn, kunst te gaan zien en kunst te beleven. De handel bloeit omdat investeren in kunst op dit moment een goed alternatief voor financiële producten. Deze show laat zien dat investeren in kunst een prima idee is.

Ada van Dijk
Adavandijk@outlook.com

Art Basel - Art Unlimited - Pascale Martine Tayou (c Van Dijk/Glasbergen)

Email dit artikel naar een vriend Email dit artikel naar een vriend

About Ada van Dijk