Name: Alysia

Posts by Alysia van Dijk:

    Dansweek 2015 – Rotterdamse Schouwburg

    mei 6th, 2015

    Dansweek 2015 – Rotterdamse Schouwburg

    De Rotterdamse Schouwburg ademt dans tijdens de Dansweek.

    Van 9 tot en met 17 mei vindt weer een nieuwe editie van de Dansweek plaats in de Rotterdamse Schouwburg. Zeven dagen lang verandert de Rotterdamse Schouwburg in een waar dans Walhalla. Het programma varieert van voorstellingen van de bekende gezelschappen tot het knallende slot op 17 mei met de Europese voorronde van SDK (Street Dance Kemp). Kortom: tijdens de Dansweek kan menig dansliefhebber het hart kan ophalen.

    Veelzijdigheid
    De veelzijdigheid van de Dansweek is uitstekend terug te zien in de programmering. Tijdens de Dansweek kunnen bezoekers namelijk niet alleen genieten van Rotterdamse dans. Zo brengt de Belgische Ann van den Broek van WArd/waRD / Ann van den Broek haar We Solo Men ( https://vimeo.com/16307879 ) terug. Het groepsstuk voor mannen is een productie waarover niet alleen de pers zich lovend uitliet. In 2010 werd de productie ook geselecteerd in de categorie ‘meest belangwekkende productie’ door de Nederlandse Dansdagen.

    Ook voor nieuwe producties is een podium tijdens de Dansweek. Jan Martens presenteert zijn nieuwe solo Ode to Attempt waarin hij het publiek uitnodigt voor een kijkje in zijn hoofd en computer. Het resultaat? Een zelfportret van zijn choreografische keuzes en zijn manier van werken en leven.

    Dansweek 2015 – Rotterdamse Schouwburg

    De week wordt geopend door het Nationale Ballet met Back to Bach en De Dansers brengen in samenwerking met Theater Strahl en Szente Bunte Wähne een ode aan de Weisse Rose. Verder vertolkt Rosas in verklärte nacht een romantisch liefdesverhaal op muziek van Schönberg en komt choreograaf Giulio D’Anna met een nieuw onderzoek waarin hij de fysiologie van het menselijk lichaam centraal stelt. Ook Conny Janssen Danst ontbreekt niet tijdens de Dansweek! Op 15 en 16 mei vinden de laatste voorstellingen van de tournee van INSIDE OUT plaats.

    Ook de dans skills van het publiek worden op de proef gesteld tijdens de Dansweek! Op 16 mei kan men met de voetjes van de vloer tijdens een heuse Dance Off met DJ EDGAR.

    De veelzijdigheid, in combinatie met de hoge kwaliteit, maken de Dansweek tot een mooi evenement. Eventjes ademt de Rotterdamse Schouwburg niets dan dans. Dat het vrijwel onmogelijk is de agenda’s van alle dansgezelschappen te synchroniseren blijkt uit een toch wel grote ontbrekende naam tijdens de Dansweek. Scapino Ballet Rotterdam is juist die week nog op een landelijke tournee met Songs for Drella. Zij keren 3 juni terug naar hun thuisbasis met TWOOLS17.

    Een knallende afsluiter
    Zoals gezegd wordt de Dansweek knallend afgesloten met de Europese voorronde van Street Dance Kemp. Dansers uit verschillende urban dansstijlen als B-boying, house, popping en Hiphop gaan op het Schouwburgplein de strijd met elkaar aan voor een plek in de volgende ronde. Het lot van de dansers ligt in handen van een zeskoppige jury. Een spannende strijd die je niet wil missen!

    Voor meer informatie over de Dansweek kun je terecht op de website van de Rotterdamse Schouwburg, www.rotterdamseschouwburg.nl. Kaartjes zijn te koop via de website of de kassa (010-4118110).

    FILMPJE DANSWEEK:

    Reageren uitgeschakeld

    Ontdek jong talent in de huiskamer van Conny Janssen Danst tijdens DANSLOKAAL 1

    juni 11th, 2013

    Ontdek jong talent in de huiskamer van Conny Janssen Danst tijdens DANSLOKAAL 1

    Het is zomaar een woensdagmiddag als ik aanbel bij de studio van Conny Janssen Danst. Alhoewel, zomaar een woensdagmiddag? Zodra ik de laatste traptrede beklim, komen de dansers van alle kanten aangesneld. Ze hebben net lunchpauze. Conny zelf waarschijnlijk ook, maar toch neemt ze de tijd om vol enthousiasme te vertellen over DANSLOKAAL 1; het nieuwe talentontwikkelingsproject van Conny Janssen Danst.

    Als ik Conny bedankt voor het feit dat ze de tijd neemt voor een interview antwoordt ze met “Geen probleem hoor! Het is wel druk momenteel. Al kan ik dat trouwens iedere dag zeggen want het is altijd druk. Niets mis mee hoor, dat hoort er gewoon bij”. Het interview kan beginnen.

    Wat is DANSLOKAAL 1?

    “Kort gezegd is het een ontwikkelingsproject voor jonge choreografen. Binnen Conny Janssen Danst doen we ook aan talentontwikkeling voor jonge dansers, maar dit project is specifiek gericht op jonge choreografen”.

    De choreografen

    Voor DANSLOKAAL 1 heeft Conny Janssen drie jonge choreografen uitgekozen. Zij krijgen 8,5 week de tijd om een stuk van 20 minuten te creëren. “Het is de bedoeling dat de choreografen naar een eindproduct toe werken. Ze mogen niet blijven hangen in de ontwikkelingsfase”. Door een werksituatie te creëren die inherent is aan de beroepspraktijk laat Conny Janssen de drie talenten ervaren hoe het is om als choreograaf te werken. “Strakke deadlines zijn hierbij een vereiste”, aldus Conny Janssen.

    Janssen heeft de drie choreografen uitgekozen op hun talent en omdat zij er zeker van is dat ze zich willen ontwikkelen op choreografisch gebied. Francesco Curci is een oude bekende voor haar aangezien hij voor Conny Janssen Danst heeft gedanst. “Francesco is een creatieve en intelligente danser. Hij is iemand die mee denkt tijdens de repetities en zelf aan de slag gaat met het voedsel dat ik hem geef. Gedurende zijn carrière heeft hij al meerdere stukken gechoreografeerd en ik wil hem binnen Conny Janssen Danst een kans geven om zijn talent verder te ontwikkelen”.

    Dario Tortorelli is terug van weggeweest bij Conny Janssen Danst. “Dario heeft al een lange danscarrière achter de rug. Net als Francesco is Dario een intelligente en creatieve danser. Hij heeft inmiddels al meerdere soloprojecten gemaakt en ik ben benieuwd wat er gebeurt nu hij uit het soloverhaal wordt gehaald en met de dansers van Conny Janssen Danst aan de slag kan”.

    Loïc Perela is de derde choreograaf.  Hij is Dansateliers voorgesteld aan Conny Janssen om mee te doen met DANSLOKAAL 1. “Loïc heeft bij verschillende gezelschappen gedanst, maar heeft geen geschiedenis bij Conny Janssen Danst. Wel ken ik hem van zijn werk binnen het ontwikkelingstraject  van Dansateliers en daarmee heeft hij mijn nieuwsgierigheid gewekt. Juist omdat hij geen geschiedenis heeft bij ons gezelschap ben ik benieuwd wat de uitkomst van zijn project is”.

    Ontdek jong talent in de huiskamer van Conny Janssen Danst tijdens DANSLOKAAL 1

    Begeleiding

    Janssen: “DANSLOKAAL kent een aantal spelregels. Het gaat er om dat een aantal jonge choreografen aan de slag gaan met de ervaren dansers van Conny Janssen Danst. De bedoeling is, zoals ik net al zei, dat er naar een eindproduct van twintig minuten wordt gewerkt. De voorstellingen zullen plaatsvinden in de studio van Conny Janssen Danst. Op deze manier krijgen de choreografen meteen het concept ruimte mee. De technische bagage moet passen in de ruimte en daar moeten de makers rekening mee houden. Tot slot moet iedere danser van het gezelschap in twee stukken staan”.

    Janssen vertelt dat ze samen met de choreografen de casting heeft gedaan. Omdat iedere danser in twee stukken danst, was dit nog wel wat gepuzzel. Uiteindelijk zijn ze samen tot een definitieve casting gekomen. “Voor de choreografen is het natuurlijk interessant om nieuw werk te ontwikkelen met de dansers van Conny Janssen Danst. Aan de andere kant vind ik het weer belangrijk dat mijn dansers de kans krijgen met verschillende choreografen samen te werken. Het werken met een andere choreograaf maakt toch weer nieuwe dingen los bij een danser. Een andere manier van denken en een andere manier van werken zorgt voor nieuwe creativiteit. DANSLOKAAL 1 is dus van alle kanten inspirerend. Voor zowel de choreografen, de dansers en voor mij is het een grote verrassing wat er gebeuren gaat”.

    Naast de begeleiding van Conny Janssen krijgen de choreografen ook begeleiding van Kristin de Groot van Dansateliers. Verder worden de choreografen bijgestaan door  het artistieke team van Conny Janssen Danst met dramaturge Judith van Wendel en lichtontwerper Remko Wely.

    Talentontwikkeling

    DANSLOKAAL 1 is een duur project voor Conny Janssen Danst. Het gezelschap faciliteert alle benodigdheden voor drie voorstellingen van twintig minuten waarvan de uitkomst voor alle partijen onbekend is. Janssen neemt dus een risico. “Ik vind het belangrijk dat jonge choreografen de kans krijgen zich te ontwikkelen. Mijn eerste choreografische werk maakte ik binnen het gezelschap waar ik danste. Na een aantal korte choreografieën te hebben gemaakt sprong ik, inmiddels 21 jaar geleden, in het diepe en begon met Conny Janssen Danst. De dingen gingen toen heel anders. Gezelschappen waren helemaal niet geïnteresseerd in jong, onbekend talent”.

    In de daarop volgende jaren openden steeds meer Productiehuizen hun deuren. Hier kon jong choreografietalent naar hartelust experimenteren en de creativiteit de vrije loop laten. Helaas vallen nu door de subsidiekortingen veel Productiehuizen weg waardoor het voor jong talent weer lastiger wordt om een plek te vinden waar ze hun talent verder kunnen ontwikkelen. Ook Janssen is zich daar van bewust. “Met het wegvallen van deze Productiehuizen en veel kleine gezelschappen is een project als DANSLOKAAL 1 nog belangrijker geworden dan voorheen. Wij creëren een plek waar choreografietalent de kans krijgt zich te bewijzen. Daarbij is het een groot voordeel dat de choreografen bij een gevestigd gezelschap aan de slag kunnen. Zij maken werk onder hun eigen naam bij Conny Janssen Danst en kunnen dat werk presenteren aan het publiek van Conny Janssen Danst”.

    Op de vraag waarom het juist nú belangrijk is jong talent te stimuleren antwoordt Janssen: “Voor zowel dansers als choreografen is het vinden van werk in deze tijd nog moeilijker. Daarom vind ik het belangrijk dat we jonge choreografen binnen Conny Janssen Danst de kans geven een begin te maken. Wij zoeken daarbij ook de samenwerking op met andere partners als Dansateliers, Korzo en Codarts”.

    Dat Janssen een groot voorvechter is van talentontwikkeling blijkt niet alleen uit haar wil om jong choreografietalent te stimuleren. Ook jonge dansers krijgen binnen haar gezelschap een kans en ze werkt met stagiaires die stevig gecoacht worden. “Stagiaires krijgen altijd een plek op het toneel. Zij moeten ook ervaring op doen en dat kan alleen als ze mee doen aan de voorstelling”. Tot slot houdt Janssen zich bezig met educatie; ze ontvangt regelmatig scholieren voor een groepsbezoek aan de repetities en er worden inleidingen, educatieve video’s en lespakketten aangeboden bij de voorstellingen.

    Ontdek jong talent in de huiskamer van Conny Janssen Danst tijdens DANSLOKAAL 1

    Verwacht

    Dat er bij Conny Janssen Danst niet stilgezeten wordt, blijkt wel uit de vele projecten die er aan komen. Naast DANSLOKAAL 1 staat het gezelschap met een compact version van Meer Ruis op de Parade in Rotterdam, Den Haag en Utrecht (met jonge, pas afgestudeerde dansers en ook nu weer met live muziek van Ming’s Pretty Heroes!) en gaan ze, net als twee jaar geleden, in juli naar Berlijn voor een samenwerking met het bekende modemerk Gstar.

    Na de zomervakantie gaat de theaterversie van How Long Is Now op tournee en volgend jaar zomer zal een nieuwe locatievoorstelling te zien zijn. Voor menig dansliefhebber dus een mooi vooruitzicht.

    Thuis bij Conny Janssen Danst

    “Waarom mensen naar DANSLOKAAL 1 moeten komen? Het is verrassend en verfrissend. De stukken zijn anders door de verschillende choreografen, maar omdat onze dansers op het podium staan zal het publiek wel de bekende gezichten van Conny Janssen Danst zien. Ik denk ook dat veel mensen het leuk vinden om eens bij ons in huis te zijn. Een kijkje nemen bij ons ‘thuis’ geeft toch ook weer een heel andere dimensie aan een voorstelling. In de intieme setting van de studio kan het publiek het talent van morgen ontdekken”.

    Nieuwsgierig naar de uitkomst van het talentontwikkelingsproject van Conny Janssen Danst? DANSLOKAAL 1 is in totaal acht keer te zien in de studio van het gezelschap. De voorstellingen vinden plaats van 20 tot en met 23 juni en van  27 tot en met 30 juni met een aanvangstijd van 20.30 uur. Kaartjes zijn te reserveren via het online reserveringsformulier of door te bellen naar 010-4529912.

    Reageren uitgeschakeld

    Online betrokken blijven bij De Kunsthal met S.H.O.E.S. Over hoge hakken en echte liefde

    juni 11th, 2013

    De Kunsthal met S.H.O.E.S

    Er breekt een zware tijd aan voor fans en trouwe bezoekers van de Kunsthal. Afgelopen vrijdag sloot het museum haar deuren. Tot 10 november werkt men daar namelijk met man en macht aan de verduurzaming van het pand. Maar niet getreurd, je hoeft de Kunsthal niet te missen. In de periode dat er aan het pand wordt gewerkt, is de Kunsthal namelijk nog wel online zichtbaar voor het publiek. Sterker nog: je kunt meewerken aan de totstandkoming van een tentoonstelling!

    Hoe werkt het?

    Speciaal voor S.H.O.E.S. is de website www.kunsthalmaakmee.nl in het leven geroepen. Via deze website kan iedereen die maar wil ervaren hoe het is om mee te werken aan een tentoonstelling. Allereerst moet je een eigen account aanmaken via de website. Vervolgens kun je dan werken aan je eigen portfolio waarin telkens meer vragen ‘vrij komen’ om te beantwoorden. Je wordt als maker dus echt meegenomen in het gehele proces rondom het verwezenlijken van een tentoonstelling en daarbij krijg je meteen het gevoel dat je daadwerkelijk een bijdrage levert.

    De eerste fasen zijn inmiddels gepasseerd. Inmiddels is namelijk onder anderen het onderwerp van de tentoonstelling met de daarbij behorende naam uitgekozen. Een tentoonstelling over schoenen bleek het meest populair. Vanaf nu kan iedereen dus online meewerken aan ‘S.H.O.E.S. Over hoge hakken en echte liefde’.

    De Kunsthal met S.H.O.E.S

    Leuk of onzin?

    Leuk! Door tijdens de sluitingsperiode van de Kunsthal toch online actief te zijn, blijft men bezig met het museum. Daarnaast krijgt de bezoeker de kans mee te werken aan een tentoonstelling waarbij de door hem of haar gemaakte keuzes worden bewaard in de eigen portfolio. Via de sociale media kanalen van de Kunsthal en via de e-mail worden deelnemers op de hoogte gehouden van de laatste ideeën, ontwikkelingen en kritische opmerkingen van hun mede-curatoren. Interessant, leerzaam, maar dus vooral heel erg leuk!

    Het eindresultaat

    En dan breekt de dag aan dat de Kunsthal haar deuren weer opent. Vanaf 10 november kan iedereen weer opgelucht ademhalen en naar hartelust genieten van al het moois dat het museum te bieden heeft. Maar dat is nog niet alles! Op zaterdag 14 december vindt in de Kunsthal de opening plaats van de MaakMee tentoonstelling! Tot 23 maart heeft iedereen de kans het eindresultaat van het grootste interactieve tentoonstellingsproject dat ooit heeft plaatsgevonden te bewonderen. Maak jij ook Mee?

    Reageren uitgeschakeld

    recensie TWOOLS 15 van Scapino Ballet Rotterdam

    juni 9th, 2013

    recensie Twools15 (c Hans Gerritsen)

    Dit jaar is het alweer de 15e keer dat Scapino Ballet Rotterdam het einde van het dansseizoen in de Rotterdamse Schouwburg afsluit met het dansfestival TWOOLS; het montagefestival waar je in vijf kwartier van choreografie naar choreografie zapt. Voor deze lustrumeditie zijn een aantal grote namen uit de kast gehaald. Zo heeft Jan Kooijman met vriendin Henna Lee een aantal choreografieën gemaakt op muziek van de bekende DJ Don Diablo. Een gegarandeerd succes zou je zeggen.

    Toch valt de openingschoreografie ‘Starlight’, van de hand van Kooijman en vriendin Henna Lee tegen. Gelukkig neemt de avond al snel een wending. Mischa van Leeuwen bewijst met zijn ‘HumanMachinery’ dat hij meer kan dan alleen dansen. Drie dansers bewegen om, over en door elkaar heen als mechanische onderdelen die precies in elkaar passen. Zelfs op de momenten waarop hij alle drie zijn dansers andere bewegingen laat maken, oogt de dans als een samenhangend geheel. Een knappe choreografische prestatie van Van Leeuwen. Geheel anders is I Mean; de choreografie van collega danser Min Li. Hij heeft een danstheaterstuk voor twee personages gemaakt. De ene dansers is een bevelende kenau. Zij zit op een stoel en dwingt danseres Bryndis Brynjolfsdottir tot het voelen en uitbeelden van de dingen die de onsympathieke beveelster door de microfoon schreeuwt. Ongemakkelijk wordt het stuk geen moment. Min Li weet de dunne scheidingslijn tussen grappig en bezwaard voelen perfect in het midden te houden.

    recensie TWOOLS 15 (c Hans Gerritsen)

    Tijdens TWOOLS kan een choreografie van Ed Wubbe uiteraard niet uitblijven. Speciaal voor deze editie van het dansfestival bracht hij zijn reeds bekende choreografie ‘Nico’, dit maal gedanst door studenten van Codarts, ten tonele. Wubbe’s handtekening is meteen te herkennen in deze choreografie en de jonge Codarts dansers vertolken zijn werk op een indrukwekkende manier. Na het vertrouwde werk van Wubbe is het weer tijd voor een nieuwe verrassing. Dit maal in de vorm van ‘Kha’, een werk van jonge en talentvolle choreograaf Gentian Doda. De muziek en dans sluiten naadloos op elkaar aan en door het schaarse licht en de horizontale dansbewegingen oogt het stuk vaak mysterieus en raadselachtig. Wanneer een schel fluitsignaal klinkt springen de dansers op en gaat de choreografie in een meer verticale bewegingstaal verder. ‘Kha’ is een choreografie die tot de verbeelding spreekt. Er straalt een soort oerkracht uit en de energie die daarbij vrijkomt is intrigerend. Doda bewijst hiermeedat hij niet voor niets wordt gezien als een van de meest veelbelovende opkomende choreografietalenten.

    Na de zeer sterke choreografie van Doda is het tijd voor de tweede choreografie van Jan Kooijman en Henna Lee. Ook ‘I am who I am’ is choreografisch gezien niet heel bijzonder. Wel is de chemie op het toneel tussen de twee dansers speciaal om te zien. Daarnaast straalt het plezier in ‘de dans’ er in de korte choreografie vanaf en daar valt ook iets voor te zeggen.

    Een stuk waar velen op hebben gewacht is ‘Countless in reversing gear’ van Fang-Yu Shen, de nieuwe huischoreografe van het gezelschap. Al snel wordt duidelijk dat haar bewegingstaal fantastisch past bij de bewegingstaal van het Scapino Ballet. Dit doet ze niet door veilig binnen de lijntjes te blijven. Shen heeft een bijzondere eigen stijl en laat met ‘Countless in revearsing gear’ een geweldige eerste indruk achter.

    Na Shen is het nogmaals de beurt aan Ed Wubbe om het publiek te bekoren. Dit doet hij met ‘Nagasaki’, een voorstudie voor de nieuwe thematische voorstelling ‘The Great Bean’. Het is duidelijk dat ‘Nagasaki’ nog een voorstudie is. Het begin van de choreografie oogt nog rommelig, maar gaandeweg komt er orde in de chaos. Het stuk biedt dus zeker perspectieven voor de toekomst, al is er nog wel werk aan de winkel.

    Voor ‘The Artist Inside’, de laatste choreografie van de avond, verschijnen Jan Kooijman en Henna Lee nog éénmaal ten tonele om voor de laatste keer hun danskunsten te vertonen op muziek van DJ Don Diablo. Ook dit maal moet men niet te zwaar tillen aan de choreografie, maar zich vooral richten op de chemie tussen de dansers. Een daverend slotapplaus voor alle choreografen en dansers geeft aan dat het publiek zich heeft vermaakt.

    Al met al blijkt ook deze vijftiende editie de TWOOLS formule een succes. Waar de grootste publiekstrekker wellicht wat teleurstelt, maakten andere choreografen dit ruimschoots goed. Het gezelschap laat zien dat het met Mischa van Leeuwen en Min Li dansers in huis heeft die meer kunnen dan alleen dansen. Ook de choreografie van Fang-Yu Shen beloofd voor het gezelschap veel goeds voor de toekomst. TWOOLS 15 is een voorstelling waar je als dansliefhebber gegarandeerd door wordt geraakt. Is het niet door de ene choreografie, dan is het wel door de andere. Een mooie afsluiting van het dansseizoen en een mooi begin voor veel nieuw talent.

    TWOOLS15, gezien op 5 juni in de Rotterdamse Schouwburg.

    Reageren uitgeschakeld

    Een week lang het beste van Rotterdam tijdens Robin Rotterdam Unlimited

    juni 9th, 2013

    Rotterdam Unlimited (c Bas Czerwinski / Dunya)

    Dat Rotterdam een dynamische, jonge en internationale stad is, is bij menigeen bekend. Zo ook bij de initiatiefnemers van Robin Rotterdam Unlimited. Om dit nog maar eens te benadrukken presenteren zij van 11 tot en met 16 juni een nieuw internationaal evenement waarin de diversiteit op het gebied van kunst en cultuur samenkomen; Robin Rotterdam Unlimited.

    Robin Rotterdam Unlimited is van alle markten thuis en dat is in de gehele binnenstad terug te zien. Zo is er een speciaal programma in De Doelen, kom je veel straattheater tegen en kan menig shopliefhebber het hart ophalen tijdens Shopping Unlimited . Laat je verrassen door de laatste ontwikkelingen op het gebied van muziek, dans, letteren, theater en carnaval!

    Zomercarnavallers en Dunya fans opgelet!
    Voor degenen die in zak en as zaten omdat ze voor het eerst in jaren het Zomercarnaval en het Dunya Festival moeten missen, wordt Robin Rotterdam Unlimited een groot feest. Deze twee oer Rotterdamse evenementen zijn namelijk opgenomen in het programma! De drie verschillende organisaties, die van Rotterdam Unlimited, Stichting Dunya Festival en Stichting Zomercarnaval hebben hiervoor de handen ineen geslagen. Op deze manier is Rotterdam Unlimited het overkoepelende evenement, maar zijn de twee bekende publiekstrekkers niet verdwenen.

    Programma
    Het programma van Robin Rotterdam Unlimited is, net als de stad, veelzijdig. Hiervoor wordt, naast De Doelen, samengewerkt met Off Corso, Poetry International en vele andere partners. Het zesdaagse evenement presenteert zich groots! Naast de vele samenwerkingen kun je genieten van onder anderen muzikale grootheden als Asaf Avidan, Nelson Freitas en Blitz the Ambassador, maar vooral het kleurrijke en internationale cultuurprogramma maken Robin Rotterdam Unlimited voor de Rotterdamse cultuurliefhebber een evenement om al weken van te voren reikhalzend naar uit te kijken.

    Robin Rotterdam Unlimited vindt plaats van dinsdag 11 tot en met zondag 16 juni. Ben je benieuwd of er iets op het programma staat dat je niet mag missen? Voor het laatste actuele nieuws kun je terecht op www.rotterdamunlimited.nl. R.U. Ready?!

    Rotterdam Unlimited

    Reageren uitgeschakeld

    Quite discontinuous van Jasper van Luijk (Van locatie naar theater)

    juni 6th, 2013

    Quite discontinuous van Jasper van Luijk

    Grote kans dat degenen die begin mei naar het Urban Explorers Festival 2013 in Dordrecht zijn geweest al kennis hebben gemaakt met Jasper van Luijk’s Quite Discontinuous. Speciaal voor het festival choreografeerde Van Luijk dit locatiestuk waarbij hij de ruimte gebruikte om mee te laten bewegen met de choreografie.

    Het thema van Quite Discontinuous is levenloosheid. Van Luijk onderzoekt in zijn choreografie het concept achter de dood. Hij probeert antwoord te vinden op vragen als “hoe reageren we op de dood van een dierbare?” en “verandert de kijk op onszelf nadat we de dood van dichtbij hebben meegemaakt?”. Van Luijk durft zelfs verder te gaan door te proberen de dood als karakter neer te zetten. Een grote en emotionele uitdaging voor de talentvolle choreograaf.

    Quite discontinuous van Jasper van Luijk

    De afgelopen weken heeft Van Luijk bij Dansateliers druk gewerkt aan de vertaling van zijn locatiestuk naar een theaterstuk. Is het gelukt hetgeen wat hij in zijn locatiestuk wilde overbrengen ook in zijn theaterversie van Quite Discontinuous te verwerken? Het eindresultaat van bijvoorbeeld de aangepaste structuur, het perspectief en de danstaal zijn voor het eerst compleet te zien op het ITS Festival 2013 in Amsterdam. Van 20 tot en met 23 juni verzorgt Van Luijk met Quite Discontinuous het voorprogramma van het talentontwikkelingsproject Danslokaal #1 van Conny Janssen danst.

    Wil jij zien hoe Jasper van Luijk zijn succesvolle locatiestuk van het Urban Explorers Festival 2013 weet om te zetten naar een theatervoorstelling? Op de eerder genoemde data ben je om 20.00 uur welkom aan de ‘s Gravendijkwal in de studio van Dansateliers. Voor meer informatie kun je kijken op www.dansateliers.nl of op www.jaspervanluijk.com.

    Reageren uitgeschakeld

    Twools 15 van Scapino Ballet Rotterdam in de Rotterdamse Schouwburg

    mei 15th, 2013

    Scapino Ballet Rotterdam brengt 15e editie van Twools in de Rotterdamse Schouwburg

    Maak je klaar voor een ware dansexplosie tijdens deze lustrumeditie!

    Kort maar krachtig met veel nieuw talent; jawel, Twools komt er weer aan! Ook dit jaar zal het dansseizoen in de Rotterdamse Schouwburg feestelijk worden afgesloten met de inmiddels alweer 15e editie van het dansfestival van Scapino Ballet Rotterdam.

    Sinds de eerste editie van Twools blijkt het concept van korte stukken gemaakt door verschillende choreografen een ware succesformule. Door een mix van verschillende stijlen wordt het publiek keer op keer verrast. Niemand weet wat er komen gaat en omdat de stukken elkaar in rap tempo opvolgen is er absoluut geen tijd voor verveling. Daarnaast is het Twools concept toegankelijk voor een groot publiek. Van ware danskenner tot iemand die af en toe een dansvoorstelling meepakt: er is gedurende de avond voor ieder wat wils. Een stuk dat je minder aan staat? Niet getreurd! Het volgende stuk zal niet lang op zich laten wachten.

    Vele bekende en onbekende choreografen hebben door de jaren heen middels Twools een podium gekregen om hun werk te tonen. Tijdens deze lustrumeditie wordt door Scapino alles uit de kast gehaald om er een spetterende avond van te maken. Zo maakt oud Scapino danser en inmiddels bekende Nederlander Jan Kooijman samen met zijn partner Henna Lee Keren een aantal duetten. De muziekkeuze van het duo is opmerkelijk en vooral heel eigentijds. Jan en Henna Lee dansen namelijk op muziek van niemand minder dan dj Don Diablo.

    Don Diablo

    Jan Kooijman en Henna Lee zijn niet de enige (oud) Scapinodansers die hun choreografietalent ten tonele brengen. Ook huidige dansers Mischa van Leeuwen en Min Li doen een poging het publiek versteld te doen staan. Dat ze dit kunnen, hebben ze in eerdere edities van Twools al bewezen. Aan hen de taak dit gegeven ook tijdens deze editie van het festival te bevestigen.

    Iemand waar we in de toekomst waarschijnlijk nog heel veel meer van gaan horen is Gentian Doda. Hij heeft al verschillende competities gewonnen en produceerde onder andere voor het New York Choreografic Institute en het Spaanse Compania Nazional de Danza. Dat Doda getalenteerd is, staat als een paal boven water. Grote kans dat hij tijdens Twools ook de harten van het publiek in Rotterdam verovert!

    Uiteraard worden ook de huischoreografen van Scapino uitgedaagd een bijdrage te leveren aan Twools 15. Zo voert Ed Wubbe de regie over het totaalplaatje van de avond en krijgen Codarts studenten in zijn stuk ‘Nico’ de kans zich in de kijker te dansen. De meeste aandacht zal echter uitgaan naar het Scapinodebuut van Fang-Yu Shen, de nieuwe huischoreografe van het gezelschap. Zal zij met het stuk ‘Countless in reversing gear’ het publiek voor zich weten te winnen?

    Zin in een avond vol verrassingen, talent en vooral heel veel dans? Twools 15 is van 5 tot en met 8 juni te zien in de Rotterdamse Schouwburg. Kaartjes zijn te reserveren via de website of de kassa (010-411 8110) van de Rotterdamse Schouwburg.

    Reageren uitgeschakeld

    Romeo en Julia van Scapino Ballet Rotterdam

    december 1st, 2012

    Romeo en Julia van Scapino Ballet Rotterdam (c Hans Gerritsen)

    Een interview met choreograaf Ed Wubbe.

    Een week voor Romeo en Julia in première gaat, heb ik voor grazen.nl een telefonisch interview met choreograaf Ed Wubbe. Romeo en Julia is de nieuwe voorstelling van het Rotterdamse dansgezelschap. Het eeuwenoude verhaal, geschreven door Shakespeare, wordt door Wubbe in een nieuw jasje gestoken. Moderne dans in plaats van een verhalende vertelwijze, geen muziek van Prokofjev en een bijzonder decor moeten ervoor zorgen dat deze voorstelling een succesverhaal wordt. Dansminnend Nederland wacht in spanning op de remake van Wubbe’s versie van Romeo en Julia uit 1995.

    Allereerst: Hoe gaat het?
    “Alles gaat goed. De muziek klopt, de dans ook. Met de kostuums en het decor gaat het goed en, o ja, met mij ook!”

    Het verhaal van Romeo en Julia is al eeuwenoud, maar in de dans- en theaterwereld nog altijd ongeëvenaard populair. Waar komt dit door en wat fascineert u aan het verhaal van Romeo en Julia?
    “Het is een fantastisch geschreven verhaal. Het zit sterk in elkaar en is universeel. Het gaat over een verboden liefde en dat is iets van alle tijden. Wat mij zo fascineert aan het verhaal is dat ik het verhaal om kan zetten in dans. Ik heb geen woorden, maar beweging nodig om dit verhaal te vertolken.”

    Uw versie van Romeo en Julia uit 1995 wordt gezien als een van de grootste successen van Scapino. In hoeverre is de remake van een succes een risico? Waarom heeft u ervoor gekozen een nieuwe versie te maken van Romeo en Julia en welke verschillen kunnen we verwachten in vergelijking met de vorige productie?
    “In 1995 heb ik inderdaad ook een versie van Romeo en Julia gemaakt. Toen was het voor het 50-jarig bestaan van Scapino, inmiddels dus 17 jaar geleden. Een remake betekent geen kopie. Er is nieuwe muziek, nieuwe dans en niet te vergeten: er zijn nieuwe dansers. Ik ben trots op deze unieke versie en zie deze versie als een erg Rotterdamse voorstelling. Ik herken de stad erin.”

    “Zoals ik net al zei is het verhaal van Romeo en Julia een verhaal dat sterk in elkaar zit. Fundamenteel valt er dus weinig tot niets op aan te merken en blijf ik het interessant vinden. Het risico van een remake zie ik niet aangezien ik deze nieuwe versie geactualiseerd heb en, ik weet niet of ik dit van mijn eigen werk mag zeggen, denk dat alle ingrediënten voor een groot succes aanwezig zijn.”

    Waarom heeft u juist voor Maxime Lachaume en Chiara Mezzadri gekozen om de rollen van Romeo en Julia te vertolken?
    “Voor Julia was ik op zoek naar een jong, maar zelfbewuste danseres. Iemand die wijs is voor haar leeftijd, want dat was Julia ook. Deze eigenschappen vind ik terug in Chiara. Daarnaast komt Chiara oorspronkelijk uit een plaatsje vlakbij Verona. Zij weet dus, als echte Italiaanse, als geen ander hoe het daar is. Maxime heb ik de rol van Romeo laten vertolken omdat hij een mooie danser is en de perfecte uitstraling voor de rol heeft. Ik zocht een dromerige Romeo. Een integer en idealistische persoonlijkheid die minder volwassen is dan Julia.”

    “Maxime en Chiara zijn een fantastisch koppel. Ze complementeren elkaars karakter en dit komt prachtig tot zijn recht op de dansvloer.”

    Romeo en Julia van Scapino Ballet Rotterdam (c Hans Gerritsen)

    Waar het verhaal van Romeo en Julia veelal wordt begeleid door de dramatische en theatrale muziek van Prokofjev kiest u ervoor een geheel andere muzikale weg in te slaan. Waarom slaat u deze muzikale weg in en kunt u iets vertellen over The Legendary Love Orchestra?
    “Ik heb in deze dansvoorstelling klassieke dans gecombineerd met nieuwe muziek. Ik heb muzikanten van over de hele wereld verzameld om de muziek bij deze voorstelling te maken. De naam voor deze groep muzikanten is uiteindelijk ‘The Legendary Love Orchestra’ geworden. Ook hierin komt, net als in het verhaal van Romeo en Julia, het woord ‘liefde’ weer terug. De muziek kan worden gezien als een soort muzikale toren van Babel, de combinatie van verschillende stijlen draagt bij aan het universele karakter van de voorstelling.”

    “De samenwerking met de muzikanten verliep erg prettig. Als ik muziek nodig had bij een bepaald stuk choreografie kwamen de muzikanten tijdens de repetities naar de studio. We werkten dan net zo lang tot muziek en dans precies op elkaar waren afgestemd.”

    Kunt u iets vertellen over de decorkeuze en de totstandkoming hiervan?
    “Het decor is groot! Het is geïnspireerd op een Italiaans plein. Ik heb er bij dit decor voor gekozen om alle ornamenten weg te laten. Op deze manier wordt het universele karakter van de voorstelling weergegeven. Het decor heeft tijdens de voorstelling een functionele rol. De dansers springen en dansen er op. Het decor is dus niet alleen een object, er is een actieve rol voor weggelegd.”

    Tot slot zou ik u nog iets willen vragen over uw kijk op de hedendaagse culturele sector en de danswereld. Het verhaal van Romeo en Julia is een verhaal over een onmogelijke liefde en kan vandaag de dag ook wel worden gezien als een metafoor voor de, door de subsidiekortingen soms onmogelijke liefde voor de kunst. Ziet u een minder dramatische afloop voor de danswereld, en dan met name voor Scapino, dan de afloop in het verhaal van Romeo en Julia?
    “Wat ons overkomt vind ik erg tegenstrijdig. We zijn een bekend en succesvol dansgezelschap, maar worden hier niet voor beloond. Sterker nog: we moeten veertig procent inleveren. Ik vind dat oneerlijk, vooral als ik kijk naar andere dansgezelschappen die dit niet hoeven. Het lijkt of we worden gestraft voor ons succes.“

    “Ik heb, samen met de rest van Scapino, de ambitie om ons succes te continueren. Alleen op deze manier kunnen we bewijzen dat de subsidieverstrekkers fout zitten. In mijn ogen is, in vergelijking met de rest van het land, vooral Rotterdam er bekaaid afgekomen. De gemeente had veel meer kunnen en moeten doen als het gaat om het binnenhalen van financiële middelen vanuit het Rijk. Het laatste woord is hier nog niet over gesproken!”

    Wanneer ik Ed bedank voor zijn tijd in deze drukke periode voorafgaand aan de première van Romeo en Julia wordt hij erg enthousiast. “Ja, de première is volgende week woensdag. Ik heb er onwijs veel zin in”. Dan is het even stil. Vervolgens zegt hij, alsof hij het zich nu pas beseft: “Wow, nog maar een week. Precies een week!”

    Romeo en Julia is de komende maanden in theaters in heel het land te zien. Op woensdag 10 oktober vindt de première plaats in de Rotterdamse Schouwburg. Kijk voor de speellijst op www.scapinoballetrotterdam.nl.

    Reageren uitgeschakeld

    Een nieuwe Dansateliers productie van Liat Waysbort: ‘What’s Left’ in de Gouvernestraat

    november 30th, 2012

    Een nieuwe Dansateliers productie van Liat Waysbort: ‘What’s Left’ in de Gouvernestraat

    Van 28 november tot en met 1 december staat Liat Waysbort met haar nieuwe choreografie ‘What’s Left’ in de Gouvernestraat. In haar nieuwe voorstelling haakt ze in op de actualiteit en staat ze stil bij het veranderlijke van onze samenleving.

    In ‘What’s Left’ stelt Waysbort de rol van kunst en de kunstenaar in de huidige samenleving ter discussie. Waarover moet in deze crisistijden gecommuniceerd worden om het tij te doen keren? Alles wat aan verandering onderhevig is, wordt door haar met een kritisch oog bekeken om antwoord te kunnen geven op de vraag wat we daadwerkelijk nodig hebben.

    Een nieuwe Dansateliers productie van Liat Waysbort: ‘What’s Left’ in de Gouvernestraat

    Het is niet de eerste keer dat we in Rotterdam van Waysbort horen. In 2006 maakte zij ‘Memory happens now’ en in 2008 bracht zij ‘Redreaming the work’, beiden overigens producties van Dansateliers. In 2009 was Waysbort’s voorstelling ‘Reality is shaped by recalling’ de eerste voorstelling waarmee Dansateliers als productiehuis van start ging. Confronterend om op te merken dat ‘What’s Left’ uitkomt in de laatste maanden waarin Dansateliers nog als productiehuis fungeert. Deze verandering zal bij Waysbort ook niet onopgemerkt zijn gebleven gezien het feit dat zij zich sterk laat inspireren door veranderingen en vragen stelt over de rol van de kunst.

    Een nieuwe Dansateliers productie van Liat Waysbort: ‘What’s Left’ in de Gouvernestraat

    Als kersverse moeder van een tweeling is Liat Waysbort anders gaan denken. De, van origine Israëlische, choreografe is door de ingrijpende verandering in haar leven niet alleen anders over zichzelf, maar ook over de maatschappij. In haar ogen is de maatschappij verwart. De veranderingen die Waysbort op persoonlijk vlak heeft meegemaakt, met daarbij de veranderingen op mondiaal niveau binnen de maatschappij, vertaalt zij naar een direct communicerende fysieke danstaal.

    ‘What’s Left’ is van 28 november tot en met 1 december te zien in de Gouvernestraat. Kaartjes zijn te koop via de website. Voor meer informatie over choreografe Liat Waysbort kun je terecht op haar persoonlijke pagina, of kijken op de website van Dansateliers.

    Teaser: www.vimeo.com

    Reageren uitgeschakeld

    Countdown van Productiehuis Rotterdam

    november 19th, 2012

    Countdown van Productiehuis Rotterdam (c Hans Speekenbrink / Christina Finck)

    Een voorstelling vol bekentenissen.

    Vierhonderd jaar betrekkingen tussen Nederland en Turkije kunnen niet ongemerkt voorbij gaan. Meerdere activiteiten hebben gedurende het jaar plaatsgevonden om dit heuglijke feit te vieren. Ook Productiehuis Rotterdam levert een bijdrage aan dit feest met de voorstelling Countdown.

    In Countdown onderzoeken Nederlandse en Turkse performers verschillende manieren om bekentenissen te doen. Hoe begin je een bekentenis? Hoe kies je de juiste woorden? En hoe eindig je een bekentenis? Speciaal voor deze voorstelling zijn makers Christina Flick, Melih Gençboyaci en Kimmy Ligtvoet een aantal weken naar Istanboel gegaan om tijdens Perform 2012 met danser Ilyas Odman aan hun voorstelling te werken.

    Countdown van Productiehuis Rotterdam

    Countdown daagt vier performers uit. Op de dansvloer wordt duidelijk wie de grootste geheimen heeft, maar ook wie het langst kan zwijgen. Het publiek wordt in deze bekentenissenstrijd meegesleurd in de medeplichtigheid. Wil je de duistere geheimen van de ander eigenlijk wel weten? Als toeschouwer word je continu geconfronteerd met leugens van de performers. Of is het toch de waarheid? Doordat in Countdown waarheid en leugens elkaar snel afwisselen wordt de kijker als het ware gedwongen bij de les te blijven.

    Door het gebruik van klassieke filmscènes, persoonlijke verhalen en verhalen van anderen proberen de makers van Countdown de waarheid aan het licht te brengen. Gaat dat lukken, of is het de leugen die regeert?

    Countdown van Productiehuis Rotterdam is op dinsdag 20 en woensdag 21 november te zien in De Gouvernestraat. Kaartjes zijn te bestellen via de website.

    Reageren uitgeschakeld