Romeo en Julia van Scapino Ballet Rotterdam

Romeo en Julia van Scapino Ballet Rotterdam (c Hans Gerritsen)

Een interview met choreograaf Ed Wubbe.

Een week voor Romeo en Julia in première gaat, heb ik voor grazen.nl een telefonisch interview met choreograaf Ed Wubbe. Romeo en Julia is de nieuwe voorstelling van het Rotterdamse dansgezelschap. Het eeuwenoude verhaal, geschreven door Shakespeare, wordt door Wubbe in een nieuw jasje gestoken. Moderne dans in plaats van een verhalende vertelwijze, geen muziek van Prokofjev en een bijzonder decor moeten ervoor zorgen dat deze voorstelling een succesverhaal wordt. Dansminnend Nederland wacht in spanning op de remake van Wubbe’s versie van Romeo en Julia uit 1995.

Allereerst: Hoe gaat het?
“Alles gaat goed. De muziek klopt, de dans ook. Met de kostuums en het decor gaat het goed en, o ja, met mij ook!”

Het verhaal van Romeo en Julia is al eeuwenoud, maar in de dans- en theaterwereld nog altijd ongeëvenaard populair. Waar komt dit door en wat fascineert u aan het verhaal van Romeo en Julia?
“Het is een fantastisch geschreven verhaal. Het zit sterk in elkaar en is universeel. Het gaat over een verboden liefde en dat is iets van alle tijden. Wat mij zo fascineert aan het verhaal is dat ik het verhaal om kan zetten in dans. Ik heb geen woorden, maar beweging nodig om dit verhaal te vertolken.”

Uw versie van Romeo en Julia uit 1995 wordt gezien als een van de grootste successen van Scapino. In hoeverre is de remake van een succes een risico? Waarom heeft u ervoor gekozen een nieuwe versie te maken van Romeo en Julia en welke verschillen kunnen we verwachten in vergelijking met de vorige productie?
“In 1995 heb ik inderdaad ook een versie van Romeo en Julia gemaakt. Toen was het voor het 50-jarig bestaan van Scapino, inmiddels dus 17 jaar geleden. Een remake betekent geen kopie. Er is nieuwe muziek, nieuwe dans en niet te vergeten: er zijn nieuwe dansers. Ik ben trots op deze unieke versie en zie deze versie als een erg Rotterdamse voorstelling. Ik herken de stad erin.”

“Zoals ik net al zei is het verhaal van Romeo en Julia een verhaal dat sterk in elkaar zit. Fundamenteel valt er dus weinig tot niets op aan te merken en blijf ik het interessant vinden. Het risico van een remake zie ik niet aangezien ik deze nieuwe versie geactualiseerd heb en, ik weet niet of ik dit van mijn eigen werk mag zeggen, denk dat alle ingrediënten voor een groot succes aanwezig zijn.”

Waarom heeft u juist voor Maxime Lachaume en Chiara Mezzadri gekozen om de rollen van Romeo en Julia te vertolken?
“Voor Julia was ik op zoek naar een jong, maar zelfbewuste danseres. Iemand die wijs is voor haar leeftijd, want dat was Julia ook. Deze eigenschappen vind ik terug in Chiara. Daarnaast komt Chiara oorspronkelijk uit een plaatsje vlakbij Verona. Zij weet dus, als echte Italiaanse, als geen ander hoe het daar is. Maxime heb ik de rol van Romeo laten vertolken omdat hij een mooie danser is en de perfecte uitstraling voor de rol heeft. Ik zocht een dromerige Romeo. Een integer en idealistische persoonlijkheid die minder volwassen is dan Julia.”

“Maxime en Chiara zijn een fantastisch koppel. Ze complementeren elkaars karakter en dit komt prachtig tot zijn recht op de dansvloer.”

Romeo en Julia van Scapino Ballet Rotterdam (c Hans Gerritsen)

Waar het verhaal van Romeo en Julia veelal wordt begeleid door de dramatische en theatrale muziek van Prokofjev kiest u ervoor een geheel andere muzikale weg in te slaan. Waarom slaat u deze muzikale weg in en kunt u iets vertellen over The Legendary Love Orchestra?
“Ik heb in deze dansvoorstelling klassieke dans gecombineerd met nieuwe muziek. Ik heb muzikanten van over de hele wereld verzameld om de muziek bij deze voorstelling te maken. De naam voor deze groep muzikanten is uiteindelijk ‘The Legendary Love Orchestra’ geworden. Ook hierin komt, net als in het verhaal van Romeo en Julia, het woord ‘liefde’ weer terug. De muziek kan worden gezien als een soort muzikale toren van Babel, de combinatie van verschillende stijlen draagt bij aan het universele karakter van de voorstelling.”

“De samenwerking met de muzikanten verliep erg prettig. Als ik muziek nodig had bij een bepaald stuk choreografie kwamen de muzikanten tijdens de repetities naar de studio. We werkten dan net zo lang tot muziek en dans precies op elkaar waren afgestemd.”

Kunt u iets vertellen over de decorkeuze en de totstandkoming hiervan?
“Het decor is groot! Het is geïnspireerd op een Italiaans plein. Ik heb er bij dit decor voor gekozen om alle ornamenten weg te laten. Op deze manier wordt het universele karakter van de voorstelling weergegeven. Het decor heeft tijdens de voorstelling een functionele rol. De dansers springen en dansen er op. Het decor is dus niet alleen een object, er is een actieve rol voor weggelegd.”

Tot slot zou ik u nog iets willen vragen over uw kijk op de hedendaagse culturele sector en de danswereld. Het verhaal van Romeo en Julia is een verhaal over een onmogelijke liefde en kan vandaag de dag ook wel worden gezien als een metafoor voor de, door de subsidiekortingen soms onmogelijke liefde voor de kunst. Ziet u een minder dramatische afloop voor de danswereld, en dan met name voor Scapino, dan de afloop in het verhaal van Romeo en Julia?
“Wat ons overkomt vind ik erg tegenstrijdig. We zijn een bekend en succesvol dansgezelschap, maar worden hier niet voor beloond. Sterker nog: we moeten veertig procent inleveren. Ik vind dat oneerlijk, vooral als ik kijk naar andere dansgezelschappen die dit niet hoeven. Het lijkt of we worden gestraft voor ons succes.“

“Ik heb, samen met de rest van Scapino, de ambitie om ons succes te continueren. Alleen op deze manier kunnen we bewijzen dat de subsidieverstrekkers fout zitten. In mijn ogen is, in vergelijking met de rest van het land, vooral Rotterdam er bekaaid afgekomen. De gemeente had veel meer kunnen en moeten doen als het gaat om het binnenhalen van financiële middelen vanuit het Rijk. Het laatste woord is hier nog niet over gesproken!”

Wanneer ik Ed bedank voor zijn tijd in deze drukke periode voorafgaand aan de première van Romeo en Julia wordt hij erg enthousiast. “Ja, de première is volgende week woensdag. Ik heb er onwijs veel zin in”. Dan is het even stil. Vervolgens zegt hij, alsof hij het zich nu pas beseft: “Wow, nog maar een week. Precies een week!”

Romeo en Julia is de komende maanden in theaters in heel het land te zien. Op woensdag 10 oktober vindt de première plaats in de Rotterdamse Schouwburg. Kijk voor de speellijst op www.scapinoballetrotterdam.nl.

Email dit artikel naar een vriend Email dit artikel naar een vriend

About Alysia van Dijk