recensie We Are Brothers – Jang-Jin

We Are Brothers – Jang-Jin

IFFR: Jang-Jin (2014) We Are Brothers

‘We Are Brothers’ van de Koreaan gaat Jang-Jin over twee broers die in hun kinderjaren, de wederopbouw jaren van Korea, van elkaar gescheiden raakten. Aan Jang Jin is een aparte sectie van IFFR gewijd met elf films. Deze film laat al direct zien wat zijn films de moeite maakt. ‘We Are Brothers’ begint met een uitzending van populaire Koreaanse TV show –een Koreaanse ‘Spoorloos’ – die het op zich neemt de broers – en hun moeder – weer bij elkaar te brengen.

We Are Brothers – Jang-Jin

Volgens plan wordt broer Sang-yeon (Jin-woong Jo) die bij adoptieouders in Amerika opgroeide, ingevlogen en worden broer Ha-yeon (Seong-gyoon Kim) en hun dementerende moeder (Yeong-ae Kim) naar de studio gebracht. De broers gaan eerst op en tot grote vreugde van de producers, levert dat de verwachte succesvolle tearjerking, emotie-TV op. De moeder is onder de hoede gesteld van een jonge studioassistente Yeo-il (Yoon Jin-i). Iedereeen is in het gebouw en de show lijkt gesmeerd te gaan, zij het dat de assistente aan narcolepsie slaapziekte lijd en zo nu en dan staande in slaap valt. Dat gebeurt ook als de moeder van de broers naar het toilet begeleid. De moeder gaat vervolgens zelfstandig op stap door het studiogebouw , voegt zich ongemerkt bij een groep vertrekkende bezoekers en verdwijnt.

We Are Brothers – Jang-Jin

Wat volgt is een prachtig komische zoektocht van de herenigde, maar onderling zeer onwennige onwennige broers – de een, Ha-yeon (Seong-gyoon Kim ) is een sjamanistische priester, de ander Sang-yeon (Jin-woong Jo ) is in Amerika dominee geworden-. Ze zoeken samen met Yeo-il en een cameraman erbij. Want van de nood wordt een deugd gemaakt en juist deze zoektocht is weer goed verkopende emo-TV. Jang-Jin (1971) maakt er een vakkundig en knap vertelde komedie van, spelend in een land dat continue onder druk lijkt te staan. Meestal leidt dat tot redelijk normaal leven, soms tot excessen en soms tot zeer succesvol werk, niet alleen met de Zuid Koreaanse grootindustrieën maar ook met creatieve en intellectuele productie zoals film.

We Are Brothers – Jang-Jin

Email dit artikel naar een vriend Email dit artikel naar een vriend

About Ronald Glasbergen