Filmprijzen en Peter Sloterdijk op het IFFR

Filmprijzen en Peter Sloterdijk op het IFFR (c Ronald Glasbergen)

‘Something Must Break’ van Ester Martin Bergsmark (Zweden, 2014) gaat over de ontluikende vriendschap tussen jongeren op zwerftocht tussen identiteiten in Stockholm.

‘Anatomy of a Paper Clip’ van Ikeda Akira (Japan, 2013) Een strak in beeld gebrachte komedie rond een absurdistische werkplaats.

‘Han Gong-Ju’ van Lee Su-Jin (Zuid-Korea, 2013) aangrijpende film over schoolmeisje dat moet verhuizen. De film is in een eerdere recensie op deze site over dit IFFR besproken.

De winnaar van de FIPRESCI Award, de prijs van de internationale kritiek gekozen uit alle 22 wereldpremières op het IFFR is ‘The Songs of Rice’ van Uruphong Raksasad (Thailand, 2014). ‘The Songs of Rice’ is een prachtige vrijwel woordloze film zonder klassieke verhalende structuur over de rijstteelt . De Big screen Award van 10.000 euro, gekozen uit tien recente speelfilms die nog zonder distributeur zijn ging naar ‘Another Year’ van Oxana Bychkova (Rusland, 2014). De prijs van Nederlandse Filmcritici die gekozen wordt uit dezelfde tien films ging naar: ‘To Kill a Man’ (Matar a un hombre) van Alejandro Fernández Almendras (Chili/Frankrijk, 2013).

Voordat het slotfeest begint, wordt het IFFR zaterdagavond om 19 uur afgesloten in Cinerama met de vertoning van ‘The Fall of the Romanovs’ van Esther Shub. Dat is een Sovjet Russische film uit 1927 gemaakt door een van de weinige grote vrouwelijke filmmakers uit die periode.

Esther Shub leefde en werkte in het hart van de Russische cinema-revolutie, de montage cinema van onder meer Eisenstein, Pudovkin en Vertov. De film is de eerste in een trilogie en jaren ruwweg van 1913 tot 1918. Shub baseerde haar film op toen bestaand archiefmateriaal en waar dat materiaal ontbrak, door haar zelf gemaakte reconstructies van historische situaties. Shub wordt beschouwd als een van de pioniers van de journalistieke documentaire. Door haar werkwijze onderscheidde ze zich, van onder meer, haar vriend Dziga Vertov die in beroemd geworden films als ‘Man with a Movie camera’ uit 1929, zelf opgenomen materiaal herschikte tot een nieuwe revolutionaire werkelijkheid.

Na afloop van de vertoning van de film van Shub gaan de Roemeense filmmaker Andrei Ujica (o.a. ‘Videograms of a Revolution’,1989) en de Duitse cultuurcriticus en filosoof Peter Sloterdijk (Regels voor het mensenpark, 2000) op het podium in gesprek. Over de film en over de wereld van nu.

foto’s: Ronald Glasbergen

Email dit artikel naar een vriend Email dit artikel naar een vriend

About Ronald Glasbergen