Recensie IFFR ‘Stoker’ (Chan-Wook Park)

Stoker van Chan-Wook Park (c Getty Images Larry Busaca / IFFR)

‘Stoker’ slotfilm: barok gestileerd thriller.

De officiële openingsfilm van het festival was Nederlands, de publieksopening was Paul Thomas Anderson’s Amerika fabel ‘The master’ over Ron Hubbard/Dodd en diens vriendschapsliefde voor protegé Freddie. De slotfilm is weer Hollywood: ‘Stoker’ van Chan-Wook Park. Wel een interessante keuze voor een festival dat in de tien tussen liggende dagen films laat zien van vooral nieuw talent uit de uithoeken van de aarde.
‘Stoker’ is een mooi vormgegeven thriller die begint met de begrafenis van Richard Stoker. Achter blijven zijn achttienjarige dochter India (Mia Wasikowska) en zijn mooie weduwe Evelyn (Nicole Kidman). Vlak na het overlijden verschijnt een dan toe onbekende oom Charlie Stoker (Matthew Goode), broer van Richard. Charlie lijkt door zijn reizen overal van af te weten, speelt piano en kan uitstekend koken. Hoe meer haar moeder zich in de nasleep van de begrafenis tot de charmerende en wereldwijze oom Charlie aangetrokken voelt, hoe meer India zich afgestoten lijkt te voelen. Dan beginnen de raadsels zich op te stapelen. Chan-Wook Park schildert in barok overdadige, maar zeer mooi gecomponeerde en gefotografeerde scenes de aantrekking en afstoting van de twee vrouwen en oom Charlie. Prachtige pianoscene: quatre mains in ijskoude extase.
Het verhaal als geheel echter is exploitatie cinema. Niet Hollywood op zijn best. Een thriller ja met een redelijke bodycount voor dit betrekkelijk klein ensemble acteurs, een aantal mooi geschreven scenes, in een nietszeggend verhaal dat atmosferisch doet denken aan een modernere versie van Hitchcock’s ‘Spellbound’ (1945), maar zonder de onmiskenbare zeggingskracht van die film. Die trouwens ook een bijzondere cast en set decoratie had. Wat van ‘Stoker’ overblijft is het goede acteerwerk van Mia Wasikowska en een mooie stilering die echter tegen dit scenario blijkbaar niet op kon.

De film ‘Stoker’ draait vanaf 11 april in de Nederlandse bioscopen

Email dit artikel naar een vriend Email dit artikel naar een vriend

About Ronald Glasbergen