Tent en Witte de With openen samen

Tent en Witte de With - ©Installatiefotografie Bob Goedewaagen

Als opmaat voor het nieuwe culturele seizoen openen Tent en Witte de With op woensdag 5 september tegelijkertijd hun tentoonstellingen in het monumentale kunstpand aan de Witte de Withstraat.

Naast de nieuwe exposities kan de bezoeker ook de nieuwe indeling van het pand ondergaan. Witte de Withs directeur Defne Ayas nodigde het Berlijnse Studio Miessen uit om het unieke gebouw te analyseren en een serie van ruimte-specifieke interventies door het hele gebouw heen uit te werken en om de aanwezigheid op straatniveau opnieuw te ontwikkelen.

Geïnspireerd door het verleden van het gebouw van Witte de With, dat oorspronkelijk in 1875 werd gebouwd als een school voor meisjes en in de jaren zeventig van de twintigste eeuw werd verbouwd tot een technische school, heeft Studio Miessen ruimtes ontwikkeld die ingrijpen op specifieke delen van de negentiende-eeuwse constructie en deze activeren.

Tent en Witte de With - ©Installatiefotografie Bob Goedewaagen

De opnieuw ontworpen ingang nodigt bezoekers uit om de foyer in te gaan, waar de nieuwe visuele identiteit van Witte de With, ontworpen door APFEL (A Practice for Everyday Life) (www.apracticeforeverydaylife.com), als eerste zichtbaar wordt. Het is een muur waaraan een grijze metalen structuur is bevestigd kondigt de constante programmatische veranderingen aan. Ook biedt het verschillende presentatiemogelijkheden door bewegende en verwisselbare panelen, wat een tijdelijke en constant-veranderende situatie veroorzaakt.

Verborgen op de eerste verdieping, zullen bezoekers af en toe de Consensus Bar tegenkomen, een tijdelijke donkere ruimte achter een wit gordijn dat functioneert als een gedeelde plaats voor bijeenkomsten en evenementen.

Bij Tent wordt in de groepstentoonstelling Between the Map and the Territory (t/m 4 november) nieuw werk gepresenteerd van Bik Van der Pol, Karin Hueber, Maaike Gouwenberg & Joris Lindhout, Anna Okrasko, Elian Somers en Emily Whitebread. De tentoonstelling is samengesteld door Mariette Dölle.

Tent en Witte de With - ©Installatiefotografie Bob Goedewaagen

Between the Map and the Territory is een tentoonstelling geïnspireerd op de roman De Kaart en het Gebied van de Franse auteur Michel Houellebecq. De titel is ontleend aan de uitspraak van linguïst Alfred Korzybski, “The map is not the territory”. De kaart-gebied relatie beschrijft de onmogelijke verhouding tussen een locatie en de representatie van die locatie, zoals de relatie tussen een stad en de plattegrond ervan.

In zijn boek gebruikt Houellebecq de fictionele levensloop van een succesvolle kunstenaar als raamwerk voor een serie essayistische observaties over het failliet van het kapitalistisch systeem en het verval van het modernisme.

Ook bij Witte de With vult een groepstentoonstelling de ruimte. Maar er zijn wel heel wat meer kunstenaars uitgenodigd. De deelnemende kunstenaars zijn Michael Blum & Damir Nikšić, AA Bronson & Ryan Brewer, Club Moral, Maya Deren, Song Dong & Yin Xiuzhen, Haris Epaminonda & Daniel Gustav Cramer, Chris Evans, Luis Jacob & Chris Curreri, Dora Garcia, Alicja Kwade, MadeIn Company, Karen Mirza & Brad Butler, Annaïk Lou Pitteloud & Steve Van den Bosch, Ana Roldán & Falke Pisano, Wu Shanzhuan & Inga S. Thorsdottir, Hito Steyerl, Jalal Toufic, Oscar Tuazon en Ho Tzu Nyen.

Zonder specifieke situaties te schetsen, positioneert Surplus Authors zich tegen de achtergrond van de toename in samenwerking tussen instituten, als de beloofde manier om de huidige economische en politieke situatie te verlichten.Als mogelijk alternatief brengt Surplus Authors een andere kwestie voor het voetlicht: is samenwerking een doel op zich, of is het een subtiel en voortdurend proces waarin psychologische, intellectuele en politieke ontwikkelingen worden aangevochten en hersteld?

Tent en Witte de With - ©Installatiefotografie Bob Goedewaagen

De expositie is samengesteld door Defne Ayas. Zij is sinds begin van de zomer de nieuwe directeur van Witte de With. Zij is opgegroeid in Istanbul en naar Nederland gekomen vanuit New York, waar zij co-curator is van Performa – een vooraanstaand performancefestival – en vanuit Shanghai, waar zij co-directeur en mede-oprichter is van Arthub Asia – een initiatief gewijd aan artistieke creatie en uitwisseling van hedendaagse kunst in Azië. Daarnaast was Ayas de afgelopen vijf jaar verbonden aan de faculteit van hedendaagse kunst en nieuwe media aan de New York University in Shanghai.

Rond elf uur wordt de feestelijke avond afgesloten aan de Witte de Withstraat 50 en gaat het feest aan de overkant bij Worm verder. Daar is de afterparty met muziek van het Rotterdamse Machinegewehr.

Woensdag 5 september 2012 vanaf 20:00 uur, Witte de Withstraat 50

Email dit artikel naar een vriend Email dit artikel naar een vriend

About Jeroen Veenstra