recensie Male Version door Dansateliers / Conny Janssen Danst

Male version door Dansateliers (c Pepijn Lutgerink)

Zoektocht naar het fysieke beeld van de man.

‘Male Version’ is twee en half jaar geleden gemaakt en reist nu de wereld rond. Choreografe Liat Waysbort vertelt in haar inleiding dat ze eigenlijk een beetje uit de voorstelling gegroeid is, maar van tijd tot tijd haar compositie weer begroet en kijkt wat er van haar kind geworden is op zijn reizen. “Life meets dance” zoals zij het zelf treffend noemt.

Hard rock klinkt en hard licht straalt uit TL-bakken. De mannen staan stil, als in een tableau vivant. Als ze gaan bewegen kruipen ze op hun knieën, lopen in afgemeten pasjes of ze ‘freaken uit’ in tienerkamerbewegingen. Energieke bewegingen: zijn die typisch mannelijk?

De dansers zijn gekleed in respectievelijk een blauw en een paars overhemd. De blauwe en de paarse spelen, door de verschillende tempi en houdingen, een tegenstrijdig spelletje. In contrast met de zwoele muziek van “Everybody loves somebody” maken ze onbeholpen bewegingen en flitsen in dansant duet ineens weg.

Waysbort komt als choreograaf voort uit Dansateliers, dat in samenwerking met Conny Janssen Danst onder de naam ‘Brand New’ fungeert als experimentele broedplaats voor aankomend talent. ‘Male Version’ was ‘Brand New#1′. Dit jaar is Waysbort moeder geworden en heeft ze twee nieuwe dansprojecten op stapel staan. Te voorzien valt dat verbondenheid daarin een belangrijke rol zal spelen.

Male Version door Dansateliers (c Pepijn Lutgerink)

In `Male Version’ kijkt zij naar de man in de populaire cultuur. De tragische elementen in het leven en de dood van ‘The King’ brachten haar ertoe ons, het publiek, uit te dagen kritisch te kijken naar de manier waarop ‘de man’ verbeeld wordt. Samen met twee dansers neemt ze de bewegingen en mannelijkheid van iconen uit de rock ‘n’ roll op de korrel.

De muziek zwelt aan en de mannen harken zich erdoorheen. In de stilte erna laten ze zich zien als de dansers die ze toch zijn. Het duet loopt nu soepel, in vloeiende gebaren met nadruk op het lichaam.

Het bevrijdende slot wordt gevormd door de lachsalvo’s in Elvis’ special version van “Are you lonesome tonight” waarin ze dansen tegen de muziek in met komische, soms harkerige houterige bewegingen.
De mannen, kennen we ze nu? Het is inderdaad een zoektocht naar het fysieke beeld van de man in de dans. Vloeiend en harkerig: net zo divers als in het echt.

Choreografie: Liat Waysbort dansers: Maarten Hunink, Martijn Kappers
Gezien Dansnacht Rotterdamse Schouwburg 12 mei.

‘Male Version’ is nog te zien van 1 tot 3 juni 2012 op het festival Rencontres Choregraphigue in Frankrijk.
Liat Waysborts nieuwe Dansateliersproductie ‘Whats Left’ is van 28 november tot 1 december 2012 in De Gouvernestraat Rotterdam te zien.
www.dansateliers.nl

Email dit artikel naar een vriend Email dit artikel naar een vriend

About Katinka Buters