recensie ‘Beeswing’ door Scapino Ballet Rotterdam

Beeswing door Scapino Ballet Rotterdam

Wubbe betoont zich meesterlijk choreograaf

Twee dansers bewegen licht, frank en vrij op de klanken van de cello suites van Johann Sebastian Bach. Volledige beheersing van een spannend bewegingsidioom van de hand van choreograaf Ed Wubbe leggen dansers Annemarie Labinjo-van der Meulen en Besim Hoti aan de dag in ‘Beeswing’. Het gemak en de zelfverzekerdheid waarmee zij de choreografie van Wubbe dansen is oogstrelend.

In de choreografie ‘Beeswing’ toont choreograaf en artistiek directeur Ed Wubbe van het Scapino Ballet Rotterdam zijn vakmanschap. Een korte maar krachtige proeve van bekwaamheid waarbij een mix van academische dans en urban dance naadloos in elkaar overvloeien is het resultaat. Natuurlijk, het is eerder gedaan die mix van urban en academische dans. Ook door Wubbe zelf. (‘Leading Edge’, 2008)

Ingenieus bouwt Wubbe zijn choreografie op. De klanken van Bach’s muziek doen een klassiek dansstuk vermoeden. Sierlijk, vloeiend en elkaar in beweging liefdelijk bij tijd en wijle volgend danst dit paar de onderliggende structuur van de ‘contrapunctie en fuga’ die de muziek van Bach zo kenmerkt. Hier onderscheidt zich de meester. Ed Wubbe moet wel een Bach addict zijn. Hoe weet hij anders de essentie van de geniale muziek van Bach zo te raken? In de choreografie spreekt een liefde en respect voor de o zo dansbare klanken voortgebracht door een enkele cello. De pure naaktheid van de klanken biedt de choreograaf geen ruimte om zich te verstoppen. Een bewegingstaal die spannend is en ook blijft is het gevolg. Gedurende het eerste muziekfragment mag het publiek meegaan in de verbintenis barokmuziek en academische dans. Bij de eerste klanken van het tweede muziekfragment bekent de zeer begenadigd danser Besim Hoti zijn urban achtergrond en skillls. Wat een danser! Het publiek zit gelijk recht op in de stoelen. Naadloos dirigeert Wubbe in zijn choreografie Besim Hoti naar een dansvocabulaire die in de urban dance gemeengoed is. ‘Waves’ en ‘freezes’ worden met een ogenschijnlijk gemak, de klanken van de cello immer volgend, gedanst of het de meest voor de hand liggende optie is. En, dat maakt ‘Beeswing’ zo’n bijzondere dansvoorstelling. Het getuigt van een absolute beheersing van de twee bewegingstalen die hier harmonieus en als vanzelfsprekend in elkaars verlengde liggen. Het lijkt wel of de twee soorten dansidioom een paringsdans aangaan waarbij het geheel meer is dan de som der delen. Dat Wubbe zich gelukkig mag prijzen met uitmuntende dansers in zijn gezelschap, bewijzen Hoti en Labinjo-van der Meulen maar weer eens met hun uitmuntende performance.

Gezien: ‘Beeswing’ op 11 oktober 2011 in de Rotterdamse Schouwburg. (première)

‘Beeswing’ maakt deel uit van het verzamelprogramma ‘Kathleen + ‘ van het Scapino Ballet Rotterdam. Kathleen + bestaat uit drie choreografieën: ‘Beautiful Freak’ (2007) in de choreografie van Marco Goecke en ‘Kathleen’ (1992) en ‘Beeswing’ van Ed Wubbe

Speelperiode: t/m woensdag 16 mei 2012 door het hele land.

Check de speellijst op www.scapinoballet.nl

Email dit artikel naar een vriend Email dit artikel naar een vriend

About Hans E. Merts