Posts by Rabia Debipersad:

    Ohne Titel in Galerie Opperclaes

    januari 9th, 2012

    Ohne Titel in Galerie Opperclaes

    Van de schilderijen van Ted Parker naar de collages van Gino and The Garlic Myth om te eindigen bij het abstracte en organische graphic designs of Olivier Vrancken.

    Gecombineerd in een groepstentoonstelling verbinden deze stijlen zich op een geheel natuurlijke wijze.

    Het werk spreekt voor zich dus geen titel om het interessanter te maken: OHNE
    TITEL it is!

    De opening is op zaterdag 14 januari aan de Claes de Vrieselaan 103 te Rotterdam van 16.00u tot 20.00u.
    De expositie is tot en met 3 februari te bezoeken op donderdag t/m zaterdag van 12.00u – 17.00u

    www.opperclaes.nl

    Ted Parker in Galerie Opperclaes

    Gino and the Garlic Myth in Galerie Opperclaes

    Olivier Vrancken in Galerie Opperclaes

    Reageren uitgeschakeld

    ‘Phil Bloom – The world of deer and robots’ bij Galerie Frank Taal

    november 25th, 2011

    Phil Bloom - The world of deer and robots bij Galerie Frank Taal

    De Nederlandse kunstenares vergaarde bekendheid toen zij in 1967 als eerste vrouw geheel naakt verscheen op de televisie. Haar optreden in het VPRO programma Hoepla leidde tot Tweede Kamervragen en Bloom behaalde zelfs de internationale pers.
    Voor Phil Bloom was het optreden niets meer dan een intermezzo en zij hoopt dat mensen haar zien als beeldende kunstenares.

    ‘De wereld van herten en robots’ is Phil Blooms wereld. Het mythische, het anekdotische, het aardse en concrete van alledag komen hierin samen. Een mix van een droomwereld, geschiedenis en realiteit. Met haar kunst wil Phil Bloom mensen aan het denken zetten.
    De tentoonstelling geeft een dwarsdoorsnede van haar oeuvre, van vroege fotografie, tot de meest recente doeken uit 2011.

    De tentoonstelling Phil Bloom – The World of deer and robots opent op 26 november van 15:00 uur tot 18:00 uur. Tijdens opening vindt ook de boekpresentatie van de monografie Phil Bloom 1945/2011 plaats. Een rijk geïllustreerde full color uitgave, die aandacht besteedt aan werk en persoon. Het boek is tijdens de opening is het verkrijgbaar voor € 30.

    Phil Bloom - The world of deer and robots bij Galerie Frank Taal

    Media-artist Gabriel Kousbroek – schrijver Serge van Duijnhoven – en foodperformer Arlette van Laar zullen het publiek verrassen met een onorthodoxe opening die de zinnen en zintuigen op danige wijze zal beroeren.
    Gabriel Kousbroek zal tekeningen die hij van de kunstenares maakte en ter plekke zal maken, via loting aan het aanwezige publiek gratis ter beschikking stellen. Serge van Duijnhoven houdt een korte presentatie over de monografie Phil Bloom 1945/2011 en opent de tentoonstelling d.m.v. een portret van Bloom in woorden.

    Kunstenares Phil Bloom is aanwezig en signeert.

    De tentoonstelling is te zien tot 15-01-2012 in Galerie Frank Taal.
    Openingstijden:
    Donderdag en vrijdag
    12.00 – 17.00 uur.
    Zaterdag en zondag
    13.00 – 17.00 uur.
    Eveneens op afspraak.

    www.franktaal.nl

    1 Comment "

    Caribbean Combo Kerstspecial

    november 25th, 2011

    Caribbean Combo Kerstspecial

    De Caribbean Combo is terug in het theater met een kerstspecial. Murth Mossel, Jandino Asporaat, Roué Verveer en Howard Komproe vieren samen kerst en u bent uitgenodigd. Na het overweldigend succes van de vorige show, keert het viertal terug om u een hilarische kerst te bezorgen.

    Onder begeleiding van DJ Switch maakt de Caribbean Combo zich op voor Kerstmis en hoe kan dat beter dan met een kerstdiner. De vier comedians van Caribische afkomst staat garant voor een warmbloedig avondje vol stand-up comedy, sketches, muziek en dans.

    Na een bezoek aan deze voorstelling raakt u vanzelf in de kerststemming.

    Oude Luxor Theater
    Ma 12 december 2011 – 20:00 uur
    Di 13 december 2011 – 20:00 uur
    Wo 14 december 2011 – 20:00 uur

    www.luxortheater.nl
    www.daarzuljezehebben.nl

    Reageren uitgeschakeld

    Een ode aan Dr. Elie van Rijckevorsel (1845-1928)

    november 14th, 2011

    Een ode aan Dr. Elie van Rijckevorsel (1845-1928)

    Ter viering van het 100-jarig bestaan van de Erasmusstichting brengen Rotterdamse musea een ode aan de oprichter Elie van Rijckevorsel. Niet alleen zijn verzameling van objecten uit verschillende culturen en etnografica staan centraal, maar ook zijn wereldreizen, zijn herbarium en zijn manier van leven.

    Van Rijckevorsel kwam uit vooraanstaand koopliedengeslacht. In tegenstelling tot de familietraditie koos hij voor de wetenschap en studeerde natuurwetenschappen. Als een van de eerste Nederlandse wetenschappers reisde hij per stoomschip naar Nederlands-Indië om daar aardmagnetische observaties te verrichten. Van Rijckevorsel bezocht later ook Zuid-Afrika, Brazilië, Canada en de Verenigde Staten.

    Een ode aan Dr. Elie van Rijckevorsel (1845-1928)

    Op 17 juli 1911 richtte Van Rijckevorsel de Erasmusstichting op, met als hoofddoel: de bevordering van onderwijs, kunsten en wetenschap in Rotterdam.
    De Stichting zou vooral na de dood van Elie en zijn vrouw de gewenste doelstellingen moeten gaan dienen. In eerste instantie had de Stichting een fiscale doelstelling, namelijk om vermogensbestanddelen zoveel mogelijk te vrijwaren van belastingen, terwijl ook het levensonderhoud van Elie zelf en zijn vrouw moest worden gegarandeerd, want, zo schreef Elie zijn neef “wij leven er goed van en wenschen dat te blijven doen”.

    De avonturier verzamelde tijdens zijn reizen vele objecten uit allerlei culturen. Zijn reizen naar de uithoeken van de wereld hebben het Rotterdams cultuurbezit enorm verrijkt.
    Ter ere van het 100-jarig bestaan van de Erasmusstichting presenteren vijf Rotterdamse musea het verhaal van de Rotterdamse wetenschapper, reiziger, avonturier en verzamelaar.

    Een ode aan Dr. Elie van Rijckevorsel (1845-1928)

    In de tentoonstelling Elie van Rijckevorsel & het Wereldmuseum geeft het Wereldmuseum aandacht aan een medeoprichter en zijn nalatenschap aan het museum van ruim 900 bijzondere objecten.
    Veel van deze objecten worden nog steeds gezien al ware topstukken.

    Het Maritiem museum staat in de tentoonstelling Scheepskisten vol kennis stil bij de negentiende-eeuwse onderzoekers die op expeditie gingen. De reis van Elie van Rijckevorsel naar Nederlands-Indië staat hierbij centraal.

    Een ode aan Dr. Elie van Rijckevorsel (1845-1928)

    Het Natuurhistorisch Museum en Boijmans van Beuningen besteden aandacht aan het herbarium van Van Rijckevorsel. Deze bestaat uit twee dikke banden met kunstig samengestelde bladen vol gedroogde bloemen en planten van locaties die uiteenlopen van Brazilië tot Krooswijk. Het eerste deel (1863-1882) wordt geëxposeerd in het Natuurhistorisch en het tweede deel (1882-1883) is te zien bij Boijmans van Beuningen.
    Boijmans van Beuningen brengt onder de titel Een verzameling verzamelingen eveneens een aantal uiteenlopende collecties van Elie van Rijckevorsel samen. Van Indische batiks tot koloniale meubelen.

    In tentoonstelling Rijk leven – Van Hogendorp, Van Rijckevorsel & de Rotterdamse elite staat het Schielandhuis stil bij de luxueuze levensstijl en grandeur van de Rotterdamse elite van de negentiende eeuw. Speciale aandacht daarbij voor Elie van Rijckevorsel.

    Wereldmuseum
    Elie van Rijckevorsel en het Wereldmuseum, 1874-1884
    t/m 29-01-2012

    Maritiem Museum Rotterdam
    Scheepskisten vol kennis – Met Elie van Rijckevorsel op expeditie
    t/m 4-2-2012

    Natuurhistorisch museum
    Het ‘Herbarium’ van Elie van Rijckevorsel
    t/m 8-1-2012

    Museum Boijmans Van Beuningen
    Dr. Elie van Rijckevorsel (1845-1928): een verzameling verzamelingen
    t/m 29-1-2012

    Museum Rotterdam Het Schielandshuis
    Rijk leven
    t/m 29-1-2012

    Reageren uitgeschakeld

    ‘Eugène Atget: De fotograaf van ouderwets Parijs’

    oktober 5th, 2011

    Eugène Atget: De fotograaf van ouderwets Parijs

    Eugène Atget wordt gezien als de grondlegger van de documentaire fotografie. Na zijn mislukte pogingen een acteur en een schilder te worden, besloot Atget  in 1897 te gaan fotograferen. Atget was weliswaar een 20e-eeuwse fotograaf, maar door het gebruik van een primitieve camera wordt hij een 19e-eeuwse fotograaf genoemd.
    Atget koos zijn onderwerpen niet willekeurig. Hij wilde het ouderwetse Parijs vastleggen in een tijd dat de stad aan het moderniseren was. Met zijn foto’s beschrijft Atget het oude Parijs. Hij fotografeerde niet alleen hele gebouwen, maar ook de architectonische details. Door het fotograferen van ambacht- en kooplieden wou Atget de geest van het oude Parijs vastleggen voor deze verdreven werd door de modernisering. Tot zijn dood in 1927 heeft Atget zo’n tienduizend foto’s gemaakt. Ruim 200 daarvan zijn nu te bewonderen in het Nederlands fotomuseum. Doordat de foto’s van Atget uiterst fragiel zijn en zelden mogen reizen, is dit een unieke kans om het werk van Atget te zien. Naast zijn werk zijn ook enkele persoonlijke bezittingen te zien zoals een fotoalbum en een ontvangen cheque.

    Na een wandeling langs de bijzondere foto’s van Atget kunt u bijkomen in de tv-hoek waar een documentaire over Atget en de fotografe Bernice Abbott te zien is. Abbott was geïnspireerd door Atget en fotografeerde New York op dezelfde als Atget Parijs had vastgelegd.

    De foto’s van Eugène Atget zijn nog tot 8 januari 2012 te zien in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam

    Reageren uitgeschakeld