Kunst in de Van Nellefabriek, de Vertrekhal, de Rotterdam, op de Kaap en te land en te water

Kunst in de Van Nellefabriek, de Vertrekhal, de Rotterdam, op de Kaap en te land en te water

De Art Rotterdam Week gromt en glanst dit jaar. De oerbeurs Art-Rotterdam, 15e editie vindt voor ‘t eerst plaats in de monumentale Van Nellefabriek en presenteert meer en betere galerieën dan tevoren. RAW Art Fair, nu in de Cruise Terminal, heeft ook al meer galerieën van toenemend goede kwaliteit. Design- en kunstbeurs ‘Object’ heeft de gesloten locatie van Las Palmas ingeruild voor oogverslindende uitzichten in de kolos van Koolhaas. ‘Wo meine Sonne scheint’ een nieuw kunstenaarsinitiatief laat op een zestal boeiende locaties op het oude Katendrecht kunst zien. En dan is er nog het nieuwe TEC Art waar in de Fenixloods, het Drijvend Paviljoen en het CS, kunst en technologie verbonden worden.

Unesco besluit dit jaar of zij de Van Nellefabriek opneemt in de lijst van werelderfgoed. Intussen is de kunstbeurs Art-Rotterdam er neergestreken. Die is dit jaar, dankzij de nieuwe ruimten in de voormalige Koffie en Tabaksfabriek in de Spaanse polder, groter dan ooit. Er zijn staan dit jaar honderdveertien galerieën, waarvan maar liefst zevenzestig uit het buitenland, er is een uitgebreide, nu ruimtelijk in de beurs ingebedde videosectie ‘Projections’ en er is de prachtige door het Mondriaanfonds ingerichte side-show ‘Prospects & Concepts’ waarin maar liefst 92, met een stipendium geëerde, kunstenaars werk tonen.

De keuze voor deze nieuwe locatie was eigenlijk simpel vertelt Art-Rotterdam-directeur Fons Hof. We hadden meer ruimte nodig dan in de Cruise Terminal waar de beurs alle eerdere jaargangen gehouden werd aanwezig was. Bovendien, zo legt hij uit, konden we het tegenover gelegen Las Palmas-gebouw niet gebruiken voor onze sectie ‘Projections’ en die zijn nu direct al voor het tweede jaar een belangrijk deel van onze beurs. Die wilden we graag ook in de beurs zelf hebben en niet met een straat ertussen zoals bij de Cruise Terminal. Verbindingen zijn heel belangrijk, die heb je als je alles bij elkaar hebt, zegt de directeur. Zo kwamen we hier. Het Van Nellegebouw is zeer bekend bij cultuurliefhebbers, en is een mooi gebouw met veel ruimte. Hier konden we uitbreiden en de Projections inbedden in ART-Rotterdam. Er zijn bovendien goede ruimten voor andere events – e.g. een barretje van TENT- een groot restaurant voor de bezoekers en voor de grote Prospects en Concepts tentoonstelling, aldus een ontspannen ogende Fons Hof.

Kunst in de Van Nellefabriek, de Vertrekhal, de Rotterdam, op de Kaap en te land en te water

Groter is de beurs plus video plus Mondriaan side show zeker. En prominent ook. Het gebouw is een icoon van de moderne architectuur. Maar niet iedereen was vooraf en aan ‘t begin even tevreden. Het plafond zou wel een paar meter hoger en wit geschilderd mogen zijn, zegt een galeriehouder in een donkerder deel van de ruimte. En Rotterdams nestor van de kunsthandelaren Hans Sonnenberg van Delta, die dit jaar niet meedoet vindt de locatie, naast de Rotterdamse wijk Spangen slecht. Er is daar niks, zegt hij, geen hotels, geen horeca, niks.

De critici hebben een punt maar de directeur ook. Een beurs is geen museum of tentoonstelling, al is het dat laatste natuurlijk ook. Het is een plek waar liefhebbers, professionals , grote en kleine verzamelaars hun slag slaan. Waar contacten gelegd en uitgebouwd worden.

Vraag RG: Wat is van de volgende elementen -liefhebbers, verzamelaars, kunstenaars, galerieën, verbindingen, locatie- het belangrijkst?

Antwoord Fons Hof: De verzamelaars.
Zo bezien is de nieuwe locatie een goede. Meer ruimte, architectuurmonument en voor verzamelaar is vooral het aanbod belangrijk. De meesten zullen toch maar een dag of dagdeel komen. Bovendien is het vlak bij de snelweg en er is een groot op evenementen gericht parkeerterrein bij het gebouw.

RAW Art Fair 2014 de parallelbeurs van Bob Smit heeft van het vertrek van Art Rotterdam geprofiteerd door zich op de Kop van Zuid in de Cruise Terminal te vestigen. Op het eerste gezicht ligt de kwaliteit er gemiddeld een stuk hoger dan in de twee voorgaande RAW Art beurzen, die overigens en dat geldt vooral voor de verbluffende eerste RAW art, verbluffende eigen –en rauwe – charme hadden. Er zitten nu, ook weer op het eerste gezicht, meer gevestigde kunstenaars en galerienamen tussen. Het lijkt duidelijk dat ook RAW meer gevestigd raakt. Voor het aanbod is dat alleen maar goed. RAW bedient zo een eigen segment in een voorzichtig aantrekkende kunstmarkt.

Kunst in de Van Nellefabriek, de Vertrekhal, de Rotterdam, op de Kaap en te land en te water

Kunst en designbeurs Object Rotterdam, vorig jaar in het NAi voor het eerst zelfstandig, heeft een nieuw onderkomen in het kolossale gebouw De Rotterdam naast de Vertrekhal, gevonden. In een van de lobbies en hallen aan de waterkant op de begane grond en als toefje op de taart in twee appartementen hoog boven het water. Beiden met schitterend uitzicht -objecten binnen en buiten- beneden uitzicht op de naast gelegen voet van de brug boven op een stad die, meer een hobbelig veld vol objecten, dan een stad met continuïteit is.

In Katendrecht speelt dan een van de traditioneel nieuwere kunstprojecten waar op zeven locaties in de wijk maar ook aan boord van De SS Rotterdam kunst te zien is. Het project is een uitgelezen kans om in deze van oudsher bekende havenbuurt rond te zwerven, langs de Player, het Dehliplein, de Sumatraweg en door de Rotterdam -het schip van 250 miljoen- en om tegelijk kunst te zien.

Het nieuwe TEC-Art wil kunst en technologie verbinden en doet dat in de grote Fenixloods, in het ‘Drijvend Paviljoen’ (Rijnhaven) en in de hal van het CS. Een voorproefje ervan vindt u op de website zoals die hieronder nogmaals staat.

De locaties van Art Rotterdam en Object en RAW worden verbonden door gratis shuttle bussen die om de 20 minuten rijden, Vanaf het CS heeft de RET extra bussen die naar de Van Nelle fabriek rijden.
Meer informatie op de websites: Art-Rotterdam, RAW Art Fair, ‘Object’, ‘Wo meine Sonne scheint’, TEC Art

Kunst in de Van Nellefabriek, de Vertrekhal, de Rotterdam, op de Kaap en te land en te water

Email dit artikel naar een vriend Email dit artikel naar een vriend

About Ronald Glasbergen